Hej, mina grabbar är 16 & 19 år fyllda och jag har sparat en mindre summa pengar varje månad sedan de var små och ligger just nu i : Spiltan investment och Spiltan global investment, LF Global index & Tillväxtmarknad index, AMF balansfond, Handelsbanken småbolag global index.
Tycker själv att detta är en bra spridning och utfallet har varit väldigt bra, men någon gång så ska ju pengarna ges till killarna och jag börjar fundera på om jag ska flytta pengarna de sista åren till något säkrare, vad säger ni här på forumet?
Hej och välkommen till forumet!
Finns ju olika vägar att gå här beroende på hur och när man tänker att pengarna ska användas.
Antingen låter man kvarnen ta över en fullinvedtrtad portfölj med ändamålet långsiktigt sparande. Eller så får man anpassa risken utefter när man tror att pengarna ska användas.
Jag kan dela med mig hur vi tänker kring barnsparande. Vär strategi är att barnet kommer få ta över portföljen kring 20-årsåldern. Då kommer den vara placerad i 50% aktieindexfonder och 50% sparkonto. Där aktiedelen får utgöra en bra start på långsiktigt sparande och sparkontot kan användas till t.ex del av eventuell kontantinsats eller annat.
Men fram till 16-18-årsåldern så kommer 100% ligga i indexfonder. Vi kör ungefär 70% globalfond och sen 15% fördelat i asien/tillväxtmarknader och Sverige.
Kanske är ett bra tillfälle att lära grabbarna lite mer om ekonomi, bara allmän kunskap om ränta på ränta effekten.
Ok tack, pengarna är placerade i mitt ISK konto , så om jag skulle välja att låta barnen ta över de fonder jag valt just nu hur funkar det skattemässigt?
Vi har också isk till barn i vårat namn. Vi kommer nog göra så att vi säljer av kontot och flyttar pengarna till ett konto i barnets egna namn när det är dags och då köpa de fonder och enligt den risknivån vi finner lämpligt just då.
Alternativt kanske banken kan hjälpa till att bara byta ägare på kontot?
Inga problem. Tag ut pengarna strax före ett kvartalsskifte, sätt sedan in pengarna ett par dagar in på det nya kvartalet blir det absolut ingen skatteeffekt alls.
Skatten på ISK beräknas på innehavet per kvartalsskiften.
ISK är registrerat på ett personnummer. Att byta personnummer rakt upp och ner utan medgivande från en myndig person kan jag inte tänka mig att banken har möjlighet till.