Jag har läst många trådar som visar att det oftast är mest fördelaktigt att byta sparform från fondkonto till ISK. Oftast handlar frågorna om mindre barn eller vuxna. Jag har en snart 16 åring som kommer få tillgång till sitt sparkonto som 18 åring. Är det fördelaktigt eller dumt om vi gör flytten nu? Eller ska man avvakta och h* får ta ett eget beslut? Just nu sätts inte så mycket pengar in på kontot längre men det har haft en bra utveckling genom åren så det blir en hel del i skatt.
Om vi byter så tolkar jag det som att man säljer, räknar ut vad skatten blir på ett ungefär, och avsätter de pengarna för skattebetalning. sen öppnar vi nytt sparande för resten av pengarna i ISK.
Vi har även en snart 14 åring, där tänker jag att fördelarna borde överväga?
Kanske mest rättvist att göra lika.
När det gäller att spara till barn och barnbarn kan man kolla kapitalförsäkring med förmånstagare som ett alternativ. Det är små skillnader mellan ISK och KF - men för en KF tillfaller behållningen automatiskt förmånstagaren på myndighetsdagen. Om du dör innan dess så är förmånstagarens rätt till behållningen mycket säker. Vilket den inte är om du sparat i en ISK.