Mina föräldrar har haft ett månadssparande åt mig sen jag var liten. Månadssparandet har skett i en Index fond på ett vanligt Fondkonto så det kommer komma en skatt på 30% när jag väl säljer.
Så min fråga är om jag ska låta pengarna vara kvar på kontot eller sälja och flytta över till ett ISK konto?
Kanske värt att nämna att jag är 19 år och att det investerade värdet är ca 22 tusen kronor och värdet nu är ca 68 tusen kronor. Så en vinst på ca 46 tusen kronor.
I grund och botten är nog generella rådet för alla, särskilt unga, som investerar i indexfonder att ha det i ISK.
Sedan eftersom du är så ung, och jag antar att du kommer fortsätta investera framöver, så är det ett ypperligt tillfälle att byta över till ISK. Summan är heller inte så stor i det stora hela. Om 15 år när du sitter med någon miljon så kommer du nog inte tänka på beslutet du gjorde som 19 åring kring beskattning av 46k.
Du måste ju även skatta någon gång, antingen nu eller när du väl tar ut pengarna. Så kan lika gärna få det överstökat medan du är väldigt ung och vinsten inte är så stor ännu.
Okej, tack för ditt svar tänkte liknande som du skrev. Att jag kommer fortsätta investera och det känns bättre att skatta på “bara” 46 tusen än mycket mer i framtiden
Vi sparade åt våra söner i AF. När de blev 18 hjälpte vi dem flytta allt till ISK/KF. Ju tidigare desto bättre men glöm inte bort att sätta skattepengarna på ett vanligt konto. Jag rekommenderar Borgo. Bra ränta samt även kapitalisering varje månad.