Skatt på AF och ISK

Nybörjare här, jag flyttade nyligen över besparingar från mina morföräldrar från ett AF till ISK. Har lite funderingar kring skatten.

Idag har jag hela det oskattade beloppet i fonder på isk. Är detta dumt?

Gör mig klokare

Bros på. Om du kommer ta ut fler gånger under 30 år är det det bästa alternativet.

Om tanken är och spara till pension eller längre än 30 år. Kan ett vanligt fond konto vara bättre

Eftersom flytten implicit innehåller en försäljning och således kommer ge dig en vinstskatt vid deklarationen för 2025 (om det förelåg en positiv utveckling på tillgångarna) så kan det vara dumt beroende på din ekonomiska situation. Om ditt innehav nu faller i värde så får du kanske problem att betala skatten. Således, om du inte fixar skatten utan problem nästa år, så bör du sälja motsvarande den kommande vinstskatten och placera på sparkonto tills inbetalning.

5 gillningar

Tänker att det inte är värre än att du säljer av lite från ditt ISK när skatten ska betalas.
Eller om du kan täcka det på annat sätt.
En annan variant är att om du månadssparar på ISKt så kan du pausa det och lägga på ett sparkonto för att kunna betala in skatten i stället.
Detta förutsätter ju dock att månadssparandet klarar nå upp till skattesumman.

1 gillning