Hejsan, jag har mitt sparande fördelat på flera olika platser. Allt är på ISK och det är på Nordnet, Avanza, SEB och Lysa. Det ganska rörigt och jag har olika indexfonder, aktiva fonder och räntefonder. Jag skulle behöva strukturera om allt mitt sparande och tänker att det kanske är enklast om jag säljer av allt och därefter ordnar upp det gällande vart jag ska spara till vad.
Hur dålig idé skulle ni säga att detta är rent skattemässigt att sälja av alla innehav och därefter köpa fonder igen? Jag vet om att man kan flytta pengar mellan ISK istället för att sälja av men det är inget jag är intresserad av eftersom det skulle innebära för mycket jobb pga röran i mitt sparande.
Vi pratar alltså om innehav på totalt 100 000 kr som skulle säljas av för att jag sedan ska köpa fonder igen 2 veckor senare för samma summa. Hur stor skattesmäll skulle det här bli? Behöver inga exakta tal eller formler (jag gillar inte matematik) men bara en ungefärlig siffra. Handlar det om 500 kr eller 3000 kr? Tackar