Hur ni ser på att sälja av innehåll på ISK i en bank för att köpa in sig igen med liknande portfölj på ISK i annan bank? Det är inte möjligt att bara flytta innehaven till nya banken.
För mig blev frågan aktuell i samband med att vi skaffade bolån i ny bank och med det vill ju nya banken gärna att man samlar mycket hos dem.
Jag förstår tanken att det är smidigt för att få översikt, och om jag hade behållit sparandet på gamla banken skulle jag också behöva betala för att kunna göra överföringar till kontot för fortsatt sparande framöver. Finns det några nackdelar med att sälja av och köpa in sig igen på en annan bank?
Du kommer att behöva betala dubbel skatt om du flyttar inom ett kvartal.
Skatten på ISK beräknas varje kvartal och grundar sig på värdet i början på kvartalet plus insättningar under kvartalet. När du flyttar kommer du att behöva betala skatt för samma pengar i båda bankerna.
Det går att komma runt detta genom att ta ut från gamla banken i slutet av ett kvartal, ha på bankkonto under kvartalsskiftet och sätta in på nya ISK-kontot i början på kvartalet.
Skatten på ISK är under 2025 0,888% per år, så för ett kvartal blir det 0,222% av kapitalet. Man kan alltså fråga sig hur mycket man vill anpassa sina planer för att undvika en så liten skatt.
Ja, du blir beskattad på insättningen och är utanför marknaden. Båda grejerna är dåliga.
Lös det genom att börja spara nytt i nya banken och låt det som du har på nuvarande ISK vara kvar om det inte går att flytta gamla innehaven till nya banken.
Nyfiken fråga: vilka banker gäller det när det inte går att flytta innehaven? Det känns som att det oftast brukar gå att lösa.
Det här låter också udda, vilken bank tar ut en avgift för att genomföra en överföring till en annan?
Standard är väl att det är inkluderat i baspaketet med bankkort etc. och att de inte tar betalt styckvis för betalningar och överföringar till annan svensk bank.
Har själv varit med om detta nyligen, bytte från Nordea till en annan storbank.
Fick först besked att det mycket väl skulle gå att flytta både cash, aktier, och fonder från gamla isk till nya. Men när de väl skulle genomföra flytten visade sig att Nordea inte har möjlighet att flytta just fonderna, trots att mottagaren också hade fonderna i deras utbud.
Alternativen jag hade framför mig:
Sälja fonder och be banken flytta allt innehåll (kan ta upp till 3 veckor). Kändes inte ok att vara utanför marknaden så länge
Sälja lite i taget, typ 15-25%, ta ut pengarna ur isk, skicka över till nya isk och köpa tillbaka fonder. Be banken flytta resterande aktier när fonderna är flyttade.
Sälja i gamla isk och samtidigt köpa med nya pengar i nya isk. Hade dock inte tillräckligt med pengar i bufferten för detta.
Alt 2 och 3 ger dubbel beskattning men det är ju småslantar med tanke på hur volatil marknaden är just nu.