Jag ska flytta innehavet på mitt ISK från en aktör till en annan. I samband med detta kommer jag sälja av samtliga värdepapper, så det är bara likvider som ska flyttas.
För att undvika extra skatt bör man väl lämpligen göra detta genom att be mottagande bank initiera ett avslut/flytt av ISK-kontot.
Fråga 1:
Vad jag hört kan detta dock ta flera veckor, men det brukar kanske gå snabbare om man bara har likvider på kontot?
Fråga 2:
Det skulle kännas mycket bättre att hantera detta själv, bara göra ett uttag till ett bankkonto och sedan sätta in pengarna på mitt nya ISK. Konsekvensen här blir ju dock att jag kommer drabbas av extra beskattning. Jag har försökt Googla och räkna, men är dålig på matte, eller bara inte så smart . Låt säga att jag har 100.000kr på ISK idag och betalar 1000kr i årlig skatt, hur mycket blir skatten om jag dubbelbeskattas pga att jag låter likviderna mellanlanda på ett vanligt bankkonto?
Servettskiss: 250 spänn (men det finns beräkningsverktyg os skatteverket).
Men tar du ut innsn sista september och sätter in efter första oktober så tar beräkningsdagen och insättningsberäkningen ut varandra. Så gjorde vid ett årsskifte.
Det är en klok idé att sälja innehavet och få likvida medel innan en ISK-flytt genomförs.
Jag gjorde misstaget att enbart sälja av ”exotiska” fonder men behålla de mer klassiska såsom Länsförsäkringar Global, innan jag gjorde en flytt från Avanza till Nordnet. Döm av min förvåning att just den fonden tog allra längst tid att flytta, cirkus 4,5 månad! Övriga fonder 1-2 månader,
Under tiden flytten pågick försvann ISK från Avanza och innehaven dök upp hos Nordnet lite pö om pö. Och ingen indikation på att flytt pågår eller liknande, typ ”fond x inväntar besked från fondbolag” Kundtjänst kunde bara beklaga att det låg i händerna hos Länsförsäkringar och att de ”påminde” LF om detta.
Det ger ingen ”god nattsömn” att hoppas att x miljoner ligger osynliga och att de någon gång kommer till rätta. Dessutom blir värdepapprena otillgängliga, förutsätter jag iaf. Så om man behöver sälja av under flytten pågår misstänker jag att det blir besvärligt/omöjligt.
Likvider och enskilda aktier kom dock över rätt fort, cirkus en vecka-10 dagar, fritt ur minnet.
Jag tänker tvärt om. Flytta ISK inklusive fonder till den nya aktören! Kapitalet är investerat under hela processen och precis samma antal avgående fondandelar dyker upp på mottagande ISK när flytten är genomförd.
Man behöver i det läget inte timea flytten för att undvika eventuell dubbelbeskattning men kanske viktigast av allt så behöver man inte riska att gå miste om kursutveckling. Man kan ju ha otur och gå miste om de dagar som leverar störst kursuppgång under året.
Om man dubbelkollar att de fonder man har även finns i fondutbudet hos mottagande bank, så brukar flytten gå smidigt.