Hej, jag vill flytta min isk från Nordea till Avanza. Nordea vill ju alltid strula så de säljer fonderna före flytt. Dessutom tar det 5-7 veckor, som jag alltså ligger utanför marknaden. Om jag istället själv säljer fonderna, flyttar ut dem från isk’n, för över pengarna till Avanza och sedan flyttar dem till isk i Avanza så får jag betala skatt på insättningen. Har inte riktigt klart för mig hur mycket skatt det blir. Vad är vettigast att göra? Tacksam för tips.
Nu börjar det kanske bli tight med tid den här gången, men om du flyttar ut från ISK hos Nordea innan kvartalsskiftet (skiftet mars/april) och flyttar in i ISK hos Avanza efter kvartalsskiftet betalar du lika mycket i skatt som om pengarna skulle stått kvar på ett ISK över kvartalsskiftet.
Jag skulle gjort matten på hur mycket skatt det blir. Många gånger blir det bara någon hundralapp och då kan det energimässigt vara värt att betala den extra skatten för att slippa ha det boende i huvudet.
Tack! Då säljer jag omgående flyttar in på isk hos Avanza efter månadsskiftet. Skönt bli av med Nordea äntligen!
Med tanke på Jans kommentar så kan man ju krångla till det lite för att inte vara utanför marknaden helt genom att sälja och flytta hälften över månadsskiftet och andra hälften när man hunnit köpa hos Avanza.
Låt oss räkna på skatten av en insättning av 100.000 kr på ISK.
Kapitalunderlag: 100.000 kr / 4 = 25.000 kr
Schablonintäkt 2021: 25.000 kr * 1,25% = 312,59 kr
Kapitalinkomstskatt 30 %: 312,59 kr * 30 % = 93,75 kr
Så att sätta in 100.000 kr på ISK kostar 93,75 kr i skatt.
Det känns ju tråkigt dyrt när det är knappa miljonen man vill flytta.
Skatten för en kvartalsbehållning är som @MSbgh redan påpekat densamma som skatten för en insättning, så du kan ju ta ut pengar innan innan kvartalsskiftet och sätta in dem efter om du vill spara en knapp promille i skatt.
Samtidigt får du väga denna promillebesparing mot de risker som uppstår genom att du tvingas sälja alla fonder i tillräckligt god tid innan kvartalsskiftet, så att du verkligen hinner ta ut pengarna från Nordea i tid.