Säkrare portföljbelåning hos Nordnet än Avanza?

Jag funderar på att flytta mina värdepapper från Avanza till Nordnet pga en större hedge mot överbelåning hos dem.

Flyttar man värdepapper dock räknas det in i schablonskatten och då förlorar jag en del pengar på flytten. Samtidigt är räntan 1% lägre på Nordnet, och jag tjänar då pengar på flytten långsiktigt.

Främsta fördelen är att Nordnet erbjuder belåning upp till 60% till ca 2% ränta medan Avanza erbjuder 50% till ca 2% ränta. Då tänker jag att man är säkrare från överbelåning på Nordnet om man lägger sig på 40% belåning. Förlorar man pengar kan man ju snabbt överstiga gränsen på 50% som Avanza har innan räntan drar iväg till 6%, medan gränsen på 60% är lite längre bort hos Nordnet.

Frågan är: är portföljbelåning till bättre ränta och högre belåningsgrad en dålig anledning att flytta sitt kapital på?

1 gillning

Min första tanke är att du bör fundera på om 40-60% belåning är nivåer som bör finnas med som möjligt utfall. Det är inte långt kvar då till överbelåning som ger börsmäklaren rätten att sälja av ditt innehav i en börskrash. Det är något som bör vara helt uteslutet som möjligt utfall (min egna åsikt), att explodera och behöva sluta spela är det som ska undivkas till varje pris.

1 gillning

Det var inte riktigt min frågeställning. Risken är jag väl medveten om. Jag undrar mest om det är ekonomiskt smart att föra över värdepapper till Nordnet för en bättre hedge och lägre ränta.

1 gillning

Om du flyttar aktier mellan dina egna två ISK t.ex från Avanza till nordnet så blir det som jag jag förstått det ingen skatteeffekt, men du kan få betala en administrativ avgift. Om du däremot säljer på Avanza och sen köper flyttar kontanter till Nordnet så får du betala schablonskatt.
Kolla med supporten på Nordnet och Avanza.

…eller ta ut sista juni och sätt in andra juli.

Det räknas som en insättning, det har jag redan kollat upp.

Schablonskatten på ISK är ca 0,1% per kvartal. Om du tar ut från en ISK och sätter in på en annan betalar du skatten på båda kontona vilket alltså kostar en tiondels procent extra. Om du tycker att det är för mycket kan du antingen flytta över en kvartalsgräns som angaudin föreslår eller också kan du låta bankerna genomföra flytten inom ISK-systemet som Snalit föreslog, då blir det ingen extra skatt men det kan ta mycket lång tid.

3 gillningar