Flytt mellan ISK

Hej.

Har två ISK. Jag vill ha ett kvar. i båda har jag tre fonder vardera. Sålde av allt i ena fonden och tänkte flytta över likvida pengarna till den andra för att köpa för allt i dom tre fonderna. Såg att man skulle tänka sig för med tanke på skuldränta samt likviddagen.

Behöver man ens bry sig. totalt belopp som jag sålt av och ska köpa in igen är kanske 400000. Kommer säkert tappa lite pengar men jag vill ha det mera kontrollerbart och enklare. Månadspar fortfarande i fonder dit pengarna ska flyttas.

Dock tänkte jag på att det kanske hade funnits nått bättre sätt att göra detta på

Vilken bank är det du har dina ISK-n på? Vissa banker har nämligen smarta lösningar för att man ska slippa betala insättningsskatt (runt 1000kr i ditt fall) när man flyttar pengar mellan ISK eller möjlighet att flytta värdepapper mellan konton utan att sälja.

1 gillning

Om du helt enkelt för över pengarna (tar ut från ena kontot och flyttar in på det andra) så blir det 375 kr i skatt (om du gör det innan årsskiftet). För varje dag som pengarna ligger oinvesterade så missar du i genomsnitt 77 kr (räknat på 7% avkastning per år delat på 365). Skrev lite om detta i den här tråden: ISK-flytt sällan värt det

Jag hade flyttat pengarna och struntat i den lilla skattesmällen.

Vet inte vilken bank du hade detta på, men testa flytt av värdepapper nästa gång om det var på Avanza. Det går att göra mellan ISK-konton.

1 gillning

Att flytta pengar mellan ISK innebär aldrig någon skatteeffekt :slight_smile:

1 gillning

Det är Avanza där båda Isk ligger.

Hittade ingenstans där jag kunde slå ihop samma fond med vaeandra tkll ena isk kontot, så där fick jg sälja av allt och köpa igen i den isk jag ville ha kvar

Okej. Det borde gå iaf. Kundservice | Avanza

Se skärmdump för exempel.

2 gillningar

… på Avanza. Vissa banker bokför det som ett uttag och en insättning, och då blir det skatt.

1 gillning

Okej. Såg inte att jagvhade der valet på mobilen. Nu har jag i af sålt på ena isk, dock står det likvida penagr kvar aom tillgängligt för köp dessa vill jag flytta till andr aisk. Men dom pengarna finns inte att flytta. Fast det visas som likvid. Man kanske måste vänta nån dag.

Det är för mkt krångel att hålla koll på om man vill undcika dubbelbeskattking mm. Hur ska man vet sånthär, när var hur det är bäst att sälja, byta, flytta mm

Jaha, hade jag inte koll på! Bra att du förtydligade det :+1:

Om du manuellt säljer fonderna, plockar ut pengarna från det ena ISK kontot till ett bankkonto och sätter in det på ett annat ISK konto blir du dubbelbeskattad vilket är onödigt.

Jag har Swedbank. Om man vill göra en flytt av pengar &eller fonder mellan ISK konton får man ringa banken och be de göra en ISK flytt av pengar/fonder så fixar dem det utan att pengarna räknas som nya insättningar på det andra ISK kontot.
Det enda dumma med det är att deras graf över “utveckling i år” blir felaktig resten av det året du gör flytten

sålde allt på ena ISK och köpe in i den andra. Dock så vilket är självklart så minskade avkastningen sedan start i % med typ 30%. Men man får väl tänka på att jag fick förra indexfondandelar för dem avkastningen jag hade på den andra ISK.

Det fick mig att tänka på hur andra gör. ser ni bara till utvecklingen sedan start. antar att det är då man startade kontot. eller vad är rimligast att se på sin utveckling.

Jag hoppas man inte gjorde en dundertabbe…

Det är det som är det tråkiga med att sälja/byta fonder, man tappar “historiken” sedan start.
När jag började intressera mig för sparande så bytte jag fonder ganska ofta och gjorde då ett excelblad där jag skrev ner kapitalvinsten/förlusten på varje byte/sälj.
Men har nu haft samma fonder en längre tid och har inga planer på att byta.