I Juni -21 bytte jag fond , efter tips här på forumet , till Robur Access Global vilket jag är nöjd med.
Av nyfikenhet startade och också ett litet sparande på Lysa och Opti.
Startade med 50k vardera och 1000 i månadsspar per styck.
Nu efter 31 månader , totalt 81000 insatt , är Lysa uppe i 94499 kr 19,63%enl appen. Opti är uppe i 88960 kr, 11,5% enl appen
Jag har valt högsta risken på båda , Opti har bara 75% aktier iofs.
Inser att jag ska avsluta Opti och lägga det i Lysa eller kanske Roburfonden istället.
Global Access har under samma tid , 31 månader ökat med 30% (Nav kurs) men 45 % enl diagrammet. Månadssparar men har väl också satt in nån klumpsumma så jag kan inte veta exakt ökning.
Har läst att det är bättre att flytta ISK än att sälja och köpa nytt ?
Du har ju tre helt olika portföljer så är svårt att jämföra.
Opti erbjuder portfölj med 100% aktier om du vill ha det mer jämförbart. Opti 9 är alltså inte den portfölj med högst risk på Opti.
Access global - investerar endast i stora och medelstora bolag i utvecklade länder
Lysa - Samma som access plus inkluderar även tillväxtmarknader, småbolag och 20% Sverige
Opti 9 - endast 75% aktier, 15 räntor och 10 råvaror. Inkluderar tillväxtmarknader och småbolag
Om tillväxtmarknader, småbolag eller Sverige får bättre avkastning framöver så kommer förmodligen Lysa och/eller Opti prestera bättre än Access global.
Så att veta vad som kommer gå bäst framöver kan ingen (inte du heller) veta eller säga.
Att jaga historisk avkastning känns meningslöst?
Du bör istället välja fond eller portfölj utefter vad du vill ha i portföljen. Vill du t.ex ha tillväxtmarknader eller inte? Vill du ha större home bias eller inte? Vill du ha med småbolag eller inte?
Inget av svaren på dessa frågor bör du grunda på historisk avkastning…
Dock tar det oftast väldigt lång tid (flera månader ibland där pengarna är låsta) att flytta isk. Det kräver dessutom att samma fonder finns på andra stället. Finns inte det så kommer ändå portföljen säljas och placeras som saldo på kontot. Därefter flyttas isk:t till andra banken men med oplacerade pengar.
Personligen hade jag själv sålt, flyttat till bankkonto och sedan fört över det dit du vill, och sedan placera igen. Om du nu ska flytta då…
Och om man nu ska flytta genom att sälja av och köpa nytt kan det vara värt att påminna sig själv om att man inte nödvändigtvis behöver flytta allt på en gång. Det går naturligtvis att flytta lite i taget, allt beroende på hur sugen man är på att sitta och knappa på datorn. Då slipper man förlora en årsavkastning eller så bara för att man hade en jäkla otur vid själva flytten. Man kan naturligtvis råka ha tur också, men det är inget hållbart sätt att skapa avkastning.
Trots att jag omsätter ganska mycket av mitt innehav varje år, eftersom jag spekulerar kvantitativt i tillgångsallokering, känner jag mig ändå illa till mods då och då när jag läser om hur vanliga indexfondssparare här på forumet gör brutalflyttar mellan olika konton.
Verkar inte gå att flytta varken in eller ur Opti .
Vad skattekonsekvenserna blir när jag säljer är också luddigt.
Jag trodde isk schablonbeskattades oavsett vinst/förlust.
Nån dag ska det ju ändå säljas så det är väl lika bra att sälja direkt , eller ?
En anledning att man kanske vill flytta lite i taget är att man slipper riskera att träffa en “extremdag” med hela sitt kapital. Exempelvis att du säljer men så sjunker börsen kraftigt just den dagen. Du vet ju inte NAV-kursen förrän efter försäljningen så du kan ha otur och träffa en tillfällig dipp. Eller missa en plötslig uppgång för att du är helt oinvesterad just den dagen.
Jag är ett fan av att flytta pengar snabbt, men det finns alltså goda skäl att sprida ut en stor flytt över ett par dagar. Genom att flytta en liten del i taget så snittar du bort risken.