Flytta ISK från Nordea till Lysa

Hej, efter att ha botanisera runt här i forumet och läst Jans kom igång sidor (så glad att jag hittat hit) har jag tagit tag i familjens sparande. Har såklart även insett att vi betalar allt för höga avgifter på ISK hos Nordea och att jag varit väldigt naiv gällande “min bankmans” råd. Så nu vill jag gärna höra era åsikter. Tänker mig flytta ISK på ca 300’ till Lysa där det finns förberedda hinkar. Har förstått att det snabbaste sättet är att sälja allt från Nordea och sedan föra över till Lysa? Är det vettigt att göra detta nu när börsen svänger eller ska jag avvakta?
Tack för hjälp och klokskap!

När börsen svänger mycket går det ju både uppåt och nedåt. Om du lyckas pricka in en period då börsen sjunker är det bra för dig medan det är dåligt om börsen stiger mycket under den tid du genomför flytten. Det är naturligtvis omöjligt att veta i förväg så det blir slumpen som avgör.
Ett sätt att jämna ut slumpen är att flytta lite i taget. Då kommer vissa flyttar att vara bra och vissa dåliga. Totalen blir då någonstans mittemellan. Eftersom börsen förväntas stiga på sikt kommer du antagligen totalt att förlora lite vinster på summan av alla flyttar, men jag ser inte att det går att undvika helt annat än genom ren tur.

2 gillningar

Hej och välkommen!

Börsen svänger inte så jättemycket nu mot vad den kan göra. Volatilitetsindex står i under 20, att jämföra med coronadippen när det var över 60:

Är du orolig kan du ju alltid sälja delmängder och flytta över.

1 gillning

Kan man inte flytta till Lysa utan att sälja ISK som från en ISK till en annan?

Jo men vad jag förstått så tar det betydligt längre tid. Mao så står en utanför marknaden längre samt att när en flyttar från Nordea är det precis vad de gör ändå, säljer allt o flyttar över
.

Hej,

Nej det går inte att flytta över fonder (då Lysa har andra fonder än vad som finns tillgängliga för oss att köpa på andra plattformar).

• Så antingen säljer du fonder själv och flyttar ett belopp genom Lysa ISK-flytt “Flytta en summa”. (Har gått på några dagar för mig, och du kan välja att göra det sekventiellt med delsummor.)

• Eller så begär du att flytta hela ISK:t via Lysas ISK-flytt “sälj av hela innehavet och flytta likviden till Lysa”, då kommer din befintliga plattform att tvångssälja fonderna och sedan beloppet flyttas över. Kan säkert ta flera veckor/månader att göra så.

Jag rekommenderar alternativ #1, inget av alternativen medför några skattepåslag, men med #1 kommer du troligtvis ligga utanför marknaden under kortare tid.

• Ett tredje alternativ är ju att sälja fonderna själv, ta ut pengarna från ISK till sitt egna konto hos “hembank”, och sedan sätta in dom på Lysa. Medför dock skattepåslag (dock mycket litet), om du inte gör det vid ett kvartalsskifte dvs. Tar troligtvis kortast tid, men mot en extra skatt.
2 gillningar

Det här kanske är off topic men ligger men ni kunniga kanske kan svara.

Om man ber om en flytt av värdepapper från ett ISK-konto hos en bank till ett ISK-konto så ligger man väl inte utanför marknaden? Bara om man själv säljer och köper motsvarande fondandelar hos bank nr 2?

Om du kan ha värdepappren hos bank två kommer de flyttas “som de är” och du är kvar i marknaden. Dock kan du inte sälja dessa under tiden flytten pågår.