Hej! Ny här. Har ca 500 000 på ISK hos Nordea. Fonderna valde min pappa som hade detta som sitt stora intresse - något jag inte ärvt (därför är jag så glad att här ha fått lära mig att globala indexfonder ändå är bättre än att mixtra med fonder själv).
På Lysa sparar jag och min man sedan några år tillsammans och har 280 000 (hälften på sparkonto och hälften på ISK).
Jag funderar på att flytta mina 500” från Nordea till Lysa eftersom jag vill få lägre avgift men också för att jag inte har koll på hur de fonderna som pappa (som nu inte lever längre) valde för några år sedan egentligen går.
Är det en bra idé? Något man ska tänka på när man flyttar dem? Dessa pengar är mina och jag vill skilja dem från det sparandet som jag och min man har gemensamt - något jag bör tänka på där?
Nej, det enda är att det kan ta lite tid om man gör en flytt. Ofta segar den avlämnande banken eftersom det är något som kostar dem pengar. Det brukar således inte vara högst prio för dem. Kolla med Lysas kundtjänst så hjälper de dig med vad som ska göras i vilken ordning. Ping @Lysa.
Ja, absolut. Ha dem på ett eget konto. Särskilt viktigt om det är enskild egendom, då ska man alltid kunna visa provenans, det vill säga var pengarna kommer ifrån och att de inte är sammanblandade med andra pengar.
Jag har även IPS samt tre kapitalförsäkringar på Nordea, varav två är sparande till barnen (till köp av bostad typ) som är 20 respektive 23 år (dvs kanske snart aktuellt att de får dessa pengar).
Vad är dina råd angående här - idé att flytta även detta?
Vi beklagar sorgen och vi är tacksamma för ditt förtroende att vilja utöka ditt sparande hos oss på Lysa.
Om du vill göra en ISK-flytt till Lysa tar det normalt sett 2-4 veckor att genomföra och hur snabbt det går beror på avsändande institutets handläggningstid. Fördelen med att göra en ISK-flytt är att det är en skatteneutral transaktion jämfört med att göra flytten på egen hand. När du gör en ISK-flytt har du som kund två val:
Alternativ 1 - Sälj allt på kontot. I detta alternativ sköter banken flytten åt dig. När Nordea sålt dina fonder överförs beloppet till Lysa och investeras per automatik i ett konto i ditt namn. Tänk på att uppdraget inte omfattar börshandlade produkter som exempelvis enskilda aktier eller börshandlade fonder (ETF).
Alternativ 2 - Flytta ett valfritt belopp. Om du vill behålla någon fond som din far valt kan du välja att flytta en summa (minst 5000 kr). I detta alternativ är det viktigt att tänka på att du själv som kund behöver göra försäljningen av fonderna så beloppet som ska flyttas finns oinvesterat på ditt ISK-konto hos Nordea.