Är det lönt att flytta pengar från andra fonder till Lysa?

Hej,

Jag har öppnat ett konto på Lysa för att börja sätta in pengar i fondroboten. Problemet är att jag pengar i fonder på mitt isk- konto(Sparbanken) som går stadigt uppåt. Är det värt att sälja av de foner jag har och sätta in pengar på Lysa eller ska jag låta de ligga och börja ett ”nytt” sparande på Lysa?

Tack för intressant läsning!

Mvh, Ib

Du kan ju jämföra vilken avkastning du har senaste tiden på dina Sparbanksfonder med vad du får hos LYSA. Beroende hur stor andel akttier/fonder du väljer så är LYSAs avkastning för innevarande år:

100/0 -0,9 %

90/10 -0,9 %

80/20 -0,8 %

70/30 -0,7 %

60/40 -0,6 %

En bred global indexfond (100 % aktier) har hittills i år avkastat + 0,3 %. LYSA är ingen höjdare alltså!

Hej,

Helt upp till dig själv om du vill samla ditt sparande på samma ställe eller ej, vill du använda dig av Lysa så ser jag ingen anledning till att du har sparande på andra ställen också, men vill du t.ex göra en egen portfölj så rekommenderar jag dig att kolla in “Globala Barnportföljen”, men då krävs däremot lite tid varje år för ombalansering.

Om du bestämmer dig för att flytta, plocka inte ut pengarna från Sparbanks-ISKet och sätt in på Lysa. Använd Lysas funktion för att flytta från annat ISK. Annars blir det dubbel schablonskatt.