Byta från ISK till Lysa?

Hej!

Jag har mina pengar sparade på olika ställen och skulle vilja strukturera upp och samla dem mer men behöver råd. På Avanza har jag ett ISK konto på ca 200 000 kr, samt sparpengar på collector omfattande drygt 2 månadslöner, på ICA kontot har jag ett sparkonto med drygt 300 000 kr.

Jag tänker månadsspara 2000 kr och har en sparhorisont på 5-10 år, dock har jag funderat på att eventuellt köpa en lägenhet inom 1-2 år och behöver då lite av pengarna till en kontantinsats.

Eftersom jag är så okunnig och ointresserad har jag funderat på att skaffa Lysa men har frågor;

1. Bör jag sälja av allt från ISK kontot direkt och sätta in det tillsammans med pengarna från sparkontot på ICA till Lysa och finns det någon bra period att göra det?
  2. Eller är det bättre att ha kvar pengarna uppdelade så att 300 000 kr ligger på ett sparkonto ifall jag behöver dem som kontantinsats
Vänliga hälsningar, Alice

Ja du, Lysa är ingen höjdare.

Avkastningen sedan årsskiftet är nästan 6 % minus. Har du haft dina sparpengar där vid årsskiftet och sålt dem idag hade du förlorat 6 %.

Behåll ICA och Collector.

Eftersom du har så kort sparperiod som kanske 5 år får du nog välja en indexfonder men du kan sprida dem i olika kategorier:

70 % global indexfond

20 % indexfond sverige

10 % indexfond tillväxtmarknad

Kolla på Barnportföljen så hittar du bra fonder i de olika kategorierna.

Undvik LYSA …jag tycker alla ska välja andra alternativ än sådant robotsparande.