Hej!
Jag har ett ISK med sparhorisont 10 år där jag sparar 2000 kr i månaden. Sparar där i Länsförsäkringar global index 50%, Länsförsäkringar tillväxtmarknader index 10%, SEB Sverige indexnära 10% och Spiltan aktiefond investmentbolag 30%.
Jag har också ett kapitalkonto för pensionsspar, sparhorisont 20 år där jag sparar 2000 kr i månaden i Länsförsäkringar global index.
Nu har jag möjlighet att spara ytterligare 2000 kr i månaden och jag funderar på vart jag ska spara dom. I mitt ISK eller öppna ett nytt sparande i Lysa? Jag tänker att sparhorisonten för dom pengarna ska vara 10 år.
Tacksam för input!
Har du kommit så långt att du kan sätta ihop en vettig portfölj själv så är det ISK som gäller. Lysa och andra mellanhänder fyller ett syfte om du saknar den kunskapen.
Hej!
Hur går dina funderingar kring att du funderar på Lysa istället för att lägga de extra 2000 kronorna på din befintliga portfölj?
Lysa kommer att ge dig 20% Sverige jämfört med dina 40% om du önskar att ha en extra portfölj med mindre andel Sverige (du kan ju så klart få 20% Sverige i en egen komponerad portfölj också). Lysa kommer att innebära enkelhet och tidsbesparing när du vill växla om en del av aktierna till räntor. En egen extra portfölj kan bli något billigare än Lysa men du får lägga lite mer tid själv.
Om du funderar på att ha en ytterligare portfölj som skiljer sig från din nuvarande är ju ett alternativ att starta ett ISK till. Ett billigt alternativ är då att inspireras av fördelningen i RT:s basportfölj: