Skapa egen ränteportfölj eller LYSA räntor 100%

Hej.
Jag funderar på att skapa ett separat ISK med bara räntor. Mest för att jag är intresserad av att lätt kunna jämföra utvecklingen på mina indexfonder vs räntorna de kommande åren.

Jag är tycker dock att räntor är svårare än aktier, aktiefonder och ETF. Förstår inte riktigt hur de fungerar.

Jag har fått för mig att räntefonder gynnas av hög ränta som är på väg ner. Vilket jag tror är just det scenario vi är i nu…

Önskar förslag på vad jag ska välja?

Funderar på tex
*AMF räntefond lång 50% + AMF företagsboligationer 50%

eller är det bättre att bara ta LYSA räntor 100%

Har idag
LYSA 100% aktier 400.000kr
Avanza olika indexfonder 350.000kr
Avanza Novo Nordisk 100.000kr
SBAB 600.000kr rörlig ränta 3,75%

Pengarna till räntefonder ska tas från SBAB. Frågan är, är det troligt att räntefonder slår 4,10% bunden ränta, 2 år på SBAB?

Pengarna i ränte delen ska börja användas om 7 år. Aktidelen om ca 12 år.

(Månadsspar i nuläget 12.000kr (indexfonder), då vi hade turen att binda räntan på 1.14% i 5 år. Minskar en del när den går ut om 2,5år.)

Trevligt om ni delar med er av er kunskap o funderingar.

En liten anmärkning bara. Om du tror att högre ränta är “på väg” så vill du inte köpa långa räntefonder nu, eftersom de går ner med stigande styrränta.

Sorry jag tappade bort det viktigaste ordet. På väg ner. Tror räntan är på väg nedåt, skulle det stå. Korrigerat nu.

Ett vanligt misstag många gör när dom tänker att räntan är på väg upp eller ner är att blanda ihop marknadsräntan och riksbankens styrränta. Det är marknadsräntan som påverkar nav-kursen på räntefonderna varje dag, inte riksbankens styrränta. Alla aktörer som utgör räntemarknaden handlar hela tiden med värdepapper med all tillgänglig information om framtiden som bas för beslut, varje gång det kommer information på bordet så som nya inflationssiffror, arbetslöshetssiffror eller uttalanden från riksbankerna så justerar marknaden sina prognoser om framtiden och priserna på papperna blir därefter. Det är superdupersvårt att förutspå framtiden bättre än alla marknadsaktörer, då man som privatperson garanterat har ett information- och analysundertag.

Mitt förslag till dig är, öppna ett konto på Lysa och svara på frågorna och få ett förslag på fördelning aktier/räntor. Välj därefter om du vill du vill använda Lysa eller bygg en motsvarade på en annan plattform själv: Bästa fonderna 2024 | Lista med fonder per bank och modellportfölj
Då får du en hyffsat marknadsviktad portfölj till bra pris och rätt risk utan att behöva spekulera om framtiden.

4 gillningar

Tack för svar.
Omformulerar frågan lite…

Hur investerar jag en del av SBAB pengarna i räntefonder bäst?

Aktiedelen är redan avklarad.
Ligger nu ca 35/65 räntor/aktier.

(Allt månadssparande går till aktiefonder, så fördelningen kommer att ändras en del med tiden)

Om du ska använda pengarna om 7 år så är det ett rationellt beslut att investera i en eller ett par breda billiga valutasäkrade obligationsfonder framför sparkonto tycker jag. Vad som är bäst för dig vet jag inte, och vad som kommer avkasta bäst i framtiden vet jag ännu mindre…
Det enda vi vet helt säkert är att tar man ingen risk (sparkonto) kan man aldrig få bättre avkastning än den riskfria räntan, vill man ha möjlighet till det behöver man ta mer risk, inget vet om räntefonder eller aktiefonder kommer slå riskfria räntan kommande 10årsperiod. Dock är det sannolikt att dom gör det baserat på historisk data tack vare att man tar fundamentalt högre risk som man kan förvänta sig att få betalt för, men det kan finnas tidsperioder på upp till 25 år som man kan behöva vänta innan riskpremier betalar sig.

2 gillningar

Ok jag får läsa på lite mer i julhelgen. Kanske blir en kombination. 200tkr SBAB, 200tkr LYSA 100% räntor och 200tkr olika obligations/räntefonder på Avanza.
God Jul

Korslänkning till aktuell tråd på ämnet: