Frågor kring FIRE-portföljer med mera

Jag blir inte riktigt klok på hur en portfölj man ska leva på ska se ut och hur ofta man ska sälja.

Har man en allvädersportfölj med 10 ETF/fonder blir det ju ett helt projekt att sälja av varje månad.

Och sälja 1 gång i månaden är väl att föredra för att minimera risken att sälja på botten?

Hur funkar det med utbetalningsplan på KF hos t.ex Avanza? Kan man flexa eller är beloppet satt i sten så fort man tagit beslutet?

För mig verkar Lysa vara det ända vettiga alternativet då dom räknar och sköter allt säljande åt mig varje månad och dessutom sätter in det på lönekontot.
Men alla FIRE människor kan omöjligen använda Lysa så finns det någon här inne som kan berätta hur det praktiskt går till vid FIRE?

Bonusfråga: hur enkelt kan man göra en 70/30 portfölj på Avanza?

1 gillning

Jag tänker spontant att man plockar ut 4% (justerat för inflation) delat med 12 i månaden. Men har man nån fancy uppdelning och diversifiering på man ju dela upp det per tillgång.

Så, har man 6M kan man plocka 240k på årsbasis och därmed 20k i månaden. Ligger 75% i indexfond(er) och 25% i räntor får man ju helt enkelt plocka ut 15k plus 5k.

Som bonus: Gör man inte sedan av med mer än 18k tänker jag att man skjuter detta till nästa månad och då tar ut mindre.

Jag hade gjort såhär:
Bestäm hur många uttag och ombalanseringar du vill göra om året
Räkna ut hur mycket pengar du behöver för nästa uttag
Beräkna kvarvarande värdet på portföljen och balansera om portföljen enligt önskad fördelning från de olika tillgångsslagen, resten plockas ut (kan då bli uttag från alla tillgångsslag och vissa kanske mellan tillgångsslagen)

Jag hade nog nöjt mig med två uttag om året, in på ett konto med insättningsgaranti och ränta och därifrån betalt ut per måndag till ett likvidkonto typ vilket vanligt bankkonto som helst (eller debitkonto kopplat till ett kort)

På så sätt kan du själv bestämma hur mycket jobb du vill göra baserat på antal uttag. Ovanstående görs ju automatiskt med lysa eller Opti men jag tänker att man vill ha en betydligt mer diversifierad portfölj än så när man ska leva FIRE…

2 gillningar

@Ola_Morin Höll med helt fram tills sista meningen :slightly_smiling_face: Jag tycker att en Lysa portfölj, eller liknade, absolut är differentierad och optimal nog. Vad tycker du att man ska ha mer? Råvaror, guld, crypto och sådant?

Guld absolut (kanske ädelmetaller generellt - beroende på hur enkelt man vill ha det eller hur intresserad man är), råvaror japp (Optis fördelning kan räcka gott å väl om man vill förenkla det), krypto som en ren spekulation isf (förmodligen utanför den diversifierade portföljen eftersom man förmodligen inte vill balansera om denna tillgången ifall it goes to the moon).

1 gillning

Har själv inte guld eller råvaror i portföljen, då jag vill att det jag äger faktiskt ska leverera kontinuerligt värde istället för att ligga i t.ex. priset på en metall.

Gulds reala avkastning över tid är 0, volatilteten är relativt hög och det är inte en bra inflation hedge - om man räknar på en livstid istället för typ 1000 år.

Commodities däremot skulle jag säga är en för komplex produkt för småsparare och förstå fullt ut, och riskerna väger därmed tyngre än fördelarna för icke-professionella.

Ja, har man en komplex portfölj så blir det ju lite affärer som man behöver göra för att det ska finnas cash att ta ut.

Å andra sidan så kanske man vill sälja av olika mycket av de olika tillgångarna beroende på hur de gått. En typ av löpande ombalansering. Kanske man inte vill sälja av något som gått dåligt och hellre tar av det som gått bra för att hålla balansen tänker jag.

Som jag ser det så har du två alternativ

1. Sköt det själv

Du säljer av det du vill när du vill och flyttar cashen till ditt lönekonto.

Du bestämmer ju själv om du vill göra det på månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis.

1. Anmäler en utbetalningsplan till Avanza

Går att läsa om det här i detaljerade villkoren se avsnittet nedan

Löpande utbetalning

Du kan välja att vi betalar ut pengarna i din kapitalförsäkring till dig under en begränsad period genom att anmäla en utbetalningsplan. En utbetalningsplan anmäler du genom att skicka in ett meddelande i inloggat läge och ange:

Utbetalningstidpunkt: Vilket år och månad när du vill att utbetalning ska påbörjas.

Utbetalningsperiod: Hur ofta du vill få ut pengar. Välj mellan månads-, kvartals-, halvårs- eller årsvis.

Utbetalningstid: Hur många år du vill att utbetalningar ska pågå. Välj mellan 1- 20 år.

Observera att du måste se till att det finns likvida medel på din kapitalförsäkring vid varje utbetalningstillfälle annars kommer vi inte betala ut pengarna till dig.

Bonus svar: Lätt om man vill göra det lätt.

• Enklast möjliga 70% Avanza global 30% AMF Mix
  • Lite mer diversifierad 50% Avanza global, 10% PLUS Allabolag Sverige, 10% Avanza emerging market, 15% AMF mix, 15% SEB likviditet
    :slight_smile:
2 gillningar

Vi kommer har automatiska överföringar från sparkonto till lönekonto varje månad, med ett 5+25 upplägg.
Vid normalt börsklimat (icke björn) fylls sparkonto på igen vid ombalansering.

3 gillningar

Tack för alla svar. Nu har jag blivit mycket klokare.

Börjar faktiskt tro att jag kan knåpa ihop en egen portfölj och sköta allt själv :grin:.
Gillar skarpt 5+25 metoden och kommer antagligen köra ett sådant upplägg.

Nu återstår det bara att klura på en bra portfölj till 25 delen men jag har ca 10 år på mig.

Vad innehåller din 25a, @SNS ?

25’an består lite grovt av 50% aktier + 50% räntor.
(Vi kommer sluta att arbeta i närtid)

Låter mycket vettigt. Tack. :+1:

Hur är synen på traditionella fonder vs ETF när det kommer till FIRE? Blir ju en del kostnader vid ombalansering/sälj om man har mycket ETFer?

Jag tänker att man inte likviderar mycket mer än man behöver löpande. Tid > Timing på marknaden så att sälja mer än man behöver är dumt. Att sälja mindre än man behöver låter också irrationellt. Jag håller alltid en 6 mån- 1 år tillgång buffert som löser problem som kan uppstå. Resten är huvudsakligen indexfonder men också ett amorteringsfritt hus (49 % belåning med bunden 1.5 % ränta till 2025) och en uthyrd lägenhet samt solceller, nya vitvaror, LED-lampor etc etc. Vid behov kan vi dra ner vår totala drift inklusive allt till under 11 000 i månaden. Räknar man hyran och solcellerna är vi nere på under hälften av det. FIRE gillar hög avkastning, men regelbundenhet värderas också.

1 gillning

Utdelningar kör jag med
Slipper sälja.

Kommer nog sälja och ombalansera en gång om året och undrar mest om courtage/växlingsavgift är något att bry sig om?

Hur ser din portfölj ut? Jag vill ju köra en typ av allvädersportfölj.

Global/usa-fonder borde vara ditt största innehav. Månadssparar även mindre belopp i Asien, Japan, Europa, Sverige och spiltan fonder. Spiltan är aktivt förvaltade innehav, men ger tillgång till många onoterade och snabbt växande bolag. Jag månadssparar (automatiska köp) och gör sedan enstaka investeringar när min buffert blir för stor. Inga köp/sälj kostnader på fonder. Aktier borde vara en väldigt liten del av din portfölj då du enligt statistik även om du vore professionell investerare kommer prestera sämre än index på sikt. Aktie handel är mer på skoj än en bra strategi. Fonder är överlägset bättre.