Hej är 61 år och har ca 2 miljoner på Lysa. Jag spar 8000 kr/mån där. Jag räknar med att arbeta 6 år till.
Lysa rekommenderar mig att ha 52% aktier o 48% räntor i deras ISK. Min fråga är ska jag spara med deras förslag räntor eller skaffa ett sparkonto med 3,8-4 % föra över en miljon och fortsätta med 100% fondaktier på Lysa?
Jag tänker samtidigt att när jag slutar jobba kommer jag ha ca 3 miljoner på Lysa. Sparandet på 8000 lär avslutas men pengarna ligger ju kvar. Ska man verkligen skära ner 10% på aktiedelen för varje år man närmar sig pension. för att till 67 år ligga på 20% aktier och resten på räntor.?
Jag tänker om man inte behöver ha alla pengarna till något kan de ju lika gärna ligga på en globalfond eller lysa och sen ha uppskattningsvis 700 000 på sparkonto eller räntefond och plocka pengar därifrån när man behöver dem.
Behöver feedback på först på fråga 1 och sen mina tankar när man nått pension och avslutar inbetalningarna.
1 gillning
Du bör skära ner 10% på aktiedelen för varje år som närmar sig tills du skall använda pengarna. Om du inte tänker använda alla pengarna samma dag som du går i pension kan du alltså ha en högre andel aktier även efter att du gått i pension.
Vad gäller din huvudfråga om det är lämpligt att ha kontantdelen på Lysa eller på ett bankkonto, så är det en smaksak. Det är betydligt enklare att ha alla placeringar på samma ställe. och låta Lysa sköta ombalanseringar när de olika delarna utvecklar sig olika snabbt. Samtidigt kan det innebära marginellt högre skatt om kontantdelen avkastar lägre en schablonavkastning för beskattning av ISK-konton.
4 gillningar
Jag skulle:
- Investera 55% av kapitalet med ISK billiga indexfonder som:
- 85% LF global index
- 15% Spiltan aktiefond investmentbolag (eller andra billiga sveriges indexfonder Avanza zero, SEB Sverige indexnära osv.)
- Spara 45% av kapitalet på sparkonto med insättningsgaranti och 3-4% ränta. Till exempel, Klarna ger 3.70% sparränta bunden för 48 månader. Eller Borgo ger 3.90% sparränta bunden för 36 månader.
Det finns en rekommendation att undvika räntefonder på ISK.
1 gillning