Hej
Har nu investerat i ett ISK på Avanza enligt RT barnportfölj i ca 3 år och vill nu flytta det till Lysa då jag känner att mitt intresse och kompetens inte är stor nog för att det ska vara optimalt att ha kvar sparandet på Avanza. Så min fråga är hur jag ska gå till väga för att lättast flytta över pengarna. Ska jag sälja av allt o sen ta ut det från Avanza, sätta in på min “vanliga” bank (SEB) o sen in på Lysa eller finns det något smidigare sätt? (Har läst lite på forumet om ISK-flytt men förstår inte riktigt vad det innebär). Min plan är att flytta över de ca 30k jag har på Avanza och sedan månadspara 500 (relativt mycket av min månadsinkomst som består av CSN på 1250).
Jag undrar också hur bra det är att använda Lysas autosparkonto. I mina öron låter det som en bra deal med 3.9% ränta per år och fria insättningar/uttag men det känns som att det finns någon hake med detta? Är det smart att ha sin buffert i ett autosparkonto hos Lysa eller är det bättre att jag har kvar det på mitt vanliga sparkonto på SEB?
Det snabbaste sättet är helt enkelt att sälja av innehavet och flytta över pengarna manuellt till Lysa. Du åker dock på dubbelbeskattning på så vis, men vid en summa på 30 k, så innebär det runt 300kr extra i skatt. Vid så ”små summor” så kanske det inte gör någonting, när det på så vis går mycket snabbare?
Finns ISK flytt också, gjorde jag från LF, tog typ 1-2 veckor för mig. Sparräntan är 3,9% (årligt utbetalt) minus en viss avgift Lysa tar, så det är närmare 3,6-3,7 typ.
Det finns flera approacher att ta, ett tips är att kolla ”Börja här” på RT:s hemsida, där finns mer info om fördelar/nackdelar. Men skulle säga att om du funderar på Lysa eller någon bred indexfond med låg avgift på valfri plattform så spelar det nog inte så stor roll vad du väljer i slutändan, båda approacherna är bra!
Haken med ränta är väl att det inte är något lov mot framtiden. Om något år kanske räntan på det kontot är betydligt mindre, vilket gör att man kanske får vara mer aktov och byta sparform