Flytt från fondportfölj till LYSA

Hej,
För 5-6år sedan drog jag igång Avanzasparande och hoppade på “pengamaskinen” Jag kommer inte ihåg vad portföljen hette då. Den har stått och puttrat nu sedan dess med månadspar. Eftersom jag inte balanserat något så har de säkert gått några tåg med nya fonder etc. om jag kollar på Nybörjarportföljen och Rika tillsammans portföljen.
Nu tänkte jag kliva in i LYSAs fondrobot istället för att slippa balansera och justera själv. Alla fonder ligger ju med en positiv avkastning under åren, men just nu lyser det ju rött. Där av min fundering, ska man ändå kliva ur och in i LYSA med sitt kapital nu? Eller hur gör man där? Hur ska jag tänka.

1 gillning

Avanza Auto är Avanzas motsvarighet till Lysa bred .

Om du ändå har bestämt dig för att byta så är det lika bra att göra det på en gång oavsett hur börsen står just nu tycker jag.

2 gillningar

Ja jag hade ju inte koll på att de fanns en auto hos Avanza i och för sig, men det blir väl samma lika där om jag väljer att sälja alla fonder och lägga allt i auto 6 istället. De va väl själva steget att sälja eller sälja lite… vänta på marknaden har jag förstått att man inte ska syssla med.

1 gillning

Helt rätt. Om det är långsiktigt byter du allt till Avanza Auto 6 eller till en billig global indexfond på en gång . :+1:. Annars finns det Auto 1 till Auto 6 beroende hur långsiktig du är.

Det enklaste sättet, som triggar ISK-skatten, är att sälja allt du har så du bara har kontanter på Avanza. Sedan tar du ut pengarna till ditt bankkonto. Efter det skapar du konto hos Lysa och för över det du vill sätta in på ditt sparande där.

Detta sätt är mest effektivt sett till tid. Du kan också föra över direkt från ditt ISK på Avanza till Lysa. Detta tar dock längre tid, men triggar inte ISK-skatten.

2 gillningar

Är det enklare än att byta allt till Avanza Auto :joy: ? Eller för att du gillar mer Lysa :wink: ? Det kan knappast vara enklare :person_tipping_hand: . Dnklast och snabbast är byta till Avanza Auto om man vill vara kvar hos Avanza

Jag svarade på @Jonkan 's fråga hur han kunde komma igång med Lysa.

1 gillning

Ok. :+1:. Finns inda dåliga val i den här fallet :person_tipping_hand:

1 gillning

Att flytta pengar från Avanza till Lysa utan att utlösa skatt går mycket snabbt om man först säljer av innehavet och sedan begär flytt av kontanter. Finns ingen anledning gå via bankkonto och därmed trigga skatt.
Efter att allt var sålt på Avanza tog det 2 dagar, så var pengarna investerade hos Lysa.

Det lät ju inte så farligt i så fall. Stod ju 2-4veckor det kändes ju lite långt.

1 gillning

Det stämmer att det går snabbare om man först säljer allt, låter det vara kvar på ens ISK och sen begär flytt. Dock har jag och andra dåliga erfarenheter av det hos andra aktörer… (sök) :slight_smile: .