Flytta Avanza portfölj till Lysa

Har följt bloggen i många år och haft min variant på nybörjarportföljen på ett ISK. Precis som andra skriver är det svårt att låta bli ibland och “småoptimera” men som i slutändan bara gör det dyrare. Dessutom gillar jag inte att ombalansera så tänker att Lysa är ett bättre val för mig. Då kommer frågan, hur flyttar jag min portfölj på 300 000Kr rent praktiskt? Finns det något att tänka på eller är det bara att sälja av allt och köpa i Lysa? Eller ska jag göra det stegvis? Finns det några avgifter att ta hänsyn till?

Kör lysa fast gör insättningarna i stegvis. Har själv 100k i lysa.

Om allt är investerat i dagsläget så skulle jag sälja av allting och flytta över det till Lysa på en gång. Ser ingen anledning att göra det i steg.

Hej Jan,

En fråga här: varför rekommenderas det att investera alla pengar på en gång med Lysa men inte med egen portfölj?

Man kan också investera allt på en gång mellan Avanza Global och lite del Avanza EM eller hur?

Som Jan skriver: ”Om allt är investerat i dagsläget…” så blir det ju ingen (osannolikt större än marginell) skillnad att investera allt direkt (oavsett till eller från Lysa eller annan plattform). Nysparande kan man ju tänka annorlunda med.

När det är stora belopp som skall flyttas mellan ISK hos olika förvaltare kan man överväga att göra flytten vid ett kvartalsskifte för att undvika dubbelbeskattning av kapitalet. Töm befintligt ISK innan och sätt in pengarna på nytt ISK efter kvartalsskiftet. Annars får man skatta som om man haft dubbla beloppet under ett helt kvartal.
Flyttar man ett kapital på en miljon blir det en extra skatt på 937 kr.