Flytt från Avanza till Lysa?

Hej!

Som frågan lyder, är det värt det?

Jag investerar idag i 2 fonder, Global&Sverige, ca 80/20, (100% aktiefonder) hos Avanza.

Har planer på att om ca 10 år, dra ner aktiedelen för att minska risken.

För att äga ännu fler bolag så är ju Lysa ett bättre alternativ, dvs bredare exponering mot fler bolag.

Nu till frågan jag ställer mig, är det värt det? Samtidigt tar en flytt 2-4v enl Lysa, och då står jag utanför marknaden. Eller skall man ev sälja av säg 50% av sitt innehav hos Avanza för att sätta in på lysa, och ta resten när flytten är klar?

Ser samtidigt Lysa som enkelheten själv, där jag slipper göra jobbet själv när marknaden ändras.

Behöver era tankar och idéer samt lite input. :folded_hands:t2:

Med vänlig hälsning, Patrik

Jag skulle inte flytta, kolla vad du har för avgift på fonderna.

Ligger du under 0.35%-0.40% så ligger du under Lysa och det är ganska enkelt att få det på indexfonder.

Lysa är en ganska ok tjänst men jag kan tycka att på detta forum blir hajpen lite överdriven ibland.

Hej!

Jag snittar 0.17% på mina 2 fonder. Och jag vet att lysa är något dyrare. Men enligt senaste podden från RT, så anses det att en merkostnad som motsvarar 0.2% inte är mycket i sammanhanget. Bättre att isåfall öka sitt mpnadsparande.

Hej! Jag gjorde en sådan flytt nu i samband med årsskiftet. Anledningen är att jag tycker Lysa verkar vara en stabilare båt över lång tid. Fler innehav än global indexfond med cirka 10% globala småbolag och 10% tillväxtmarknader. Utöver detta gillar jag home bias på 20%, delvis för att jag ville minska min totala USA-exponering. Avgiften för mig efter diverse rabatter är 0,325 vilket jag tycker verkar mycket konkurrenskraftigt givet portföljen man får.

Sen till kanske det viktigaste: när jag var Avanzakund loggade jag in för mkt och jämförde konstant olika fonder eller till och med kände fomo med aktier. I Lysa är det lättare att bara flyta med, vilket jag vill då det frigör tid till annat.

2 gillningar

Om du kör en flytt så se till att kör det stegvis. Det är turbulenta tider som väntar och risken är att du kan missa en återhämtning. Du tar kliv utanför marknaden nu.

2 gillningar