Två frågor om min Lysa portfölj samt ev flytt

Hej Experter.

Jag har länge följt forumet men det är först nu jag skriver mitt första inlägg. Nedan hittar ni mer information om mig samt min fråga.

Profil:

35 år

Jag har varit kund hos Lysa och har investerat ca 50k (90/10) sedan maj månad. Jag är upp can 6% sedan start.

Fråga:

1. Då jag verkligen hatar gränssnittet hos LYSA har jag börjat att fundera på att ta ut pengarna och investera hos Avanza. Men jag är ganska otroligt dumt att ta ut pengarna som växt där sedan Maj. Stämmer det? Kanske bäst att stå ut med gränssnittet och låta pengarna vara där då de nu växt i ett par månader eller tänket jag fel?

2. Om jag nu skulle ta ut pengar från Lysa och investera dom på Avanza skulle jag då bygga följande portfölj.

75% SPP Aktiefond Global A SEK

15% PLUS Allabolag Sverige Index

10% AMF Räntefond Lång

Tacksam för alla svar.

1 gillning
  1. Spelar ingen större roll avkastningsmässigt om du flyttar dom, du får en liten liten extra skatt när du sätter in pengarna på nytt ISK dock. Själv tycker jag deras tråkiga gränssnitt är en stor fördel om man är passiv investerare. Inte alls lika beroendeframkallande som Avanza.

2. Ser bra ut, möjligtvis byta ut AMF till mix eller sparkonto.

2 gillningar

Hej,

Ingen input på själva frågan men nyfiken på det här med gränsnitt.

Har just flyttat tjänstepension till Avanza och satt i veckan och beklagade mig på att jag nu är tvungen att använda Avanzas websida som är ganska svårhittad och tänkte att det borde vara så enkelt som lysas :rofl:

Hur tänkter andra, gräsnitt med få möjligheter eller ett där man kan göra massa saker. Hur påverkar det avkastningen i längden?

//hepp

Okej. Jag var orolig att det skulle påverka mig negativt på något sätt att flytta pengarna. Vet ej varför jag trodde det skulle vara dåligt avkastningsmässigt

Okej, nej har ingen betydelse alls. Förutsatt att inte marknaden tokrusar uppåt dom dagarna du gör bytet dvs.

Vad spelar gränssnittet för roll? Det är ju allmänt känt att ju mer man pillar med portföljen desto sämre avkastning får du i snitt.

Därför skulle jag rekommendera tvärtom, ju sämre gränssnitt desto bättre.

Månadsspara i billiga indexfonder är att rekommendera. Sälj aldrig, och byt inte fonder. Precis vad Lysas gränssnitt är gjort för.

1 gillning

Då stannar jag på LYSA helt enkelt. Tack!

3 gillningar