Har försökt sätta upp insättning på Lysa från Avanza men båda gångerna så har det inte funkat. Först en gång från en aktiedepå och därefter från ett sparkonto(som egentligen är i Santander Bank).
Är det så att jag måste skapa något lokalt Avanza spar/person -konto bara för att kunna göra insättningar på Lysa eller gör jag något fel?
Funkar utan problem med mitt konto på Länsförsäkringar men känns ju lite skumt om jag måste transportera kapital från Avanza till LF och sedan vidare till Lysa.
Vad jag vet så krävs den en bankgiro överföring till ditt Lysa konto, är osäker på om uttag från Avanza räknas som detta, tror du behöver mellanlanda på ditt bankkonto innan. Iallfall så jag gjort genom åren.
Man kan lägga upp sitt konto för jag har gjort det från Länsförsäkringar. Frågan är om det där med att man har 3:e parts sparkonto på Avanza innebär problem. Dvs måste jag sätta upp ett lokalt Avanza sparkonto med 0% ränta endast för att göra överföring till Lysa?
Det är Swish, bankgiro, autogiro eller direktöverföring via Klarna som gäller. Osäker på om något konto hos Avanza har stöd för det. Dessutom har deras Sparkonto+-konton endast “öppet” för interna överföringar vardagar 8.30-17.30, och det går inte att överföra direkt mellan två Sparkonto+-konton.
Har precis gjort detsamma där Lysa bad mig kontakta dem. Tydligen går det inte att föra över från Avanza sparkonto+ till Lysa utan måste först sätta in beloppet på ett ISK konto. Jag förde över till min huvudbank och sedan till Lysa istället.
Nej du kan bara göra ISK-flytt mellan ISK konton (dvs Avanza och Lysa). En ISK-flytt tar 1-4veckor. Du startar det genom att logga in på Lysa och välja insättning.
Om det inte är en ISK-flytt du pratar om så måste du mellanlanda på ett vanligt bankkonto.
Ja ett ISK konto på ex Avanza till Lysa, men det tar som sagt tid, så jag förde istället över beloppet från mitt Avanza sparkonto+ till min huvudbank(HB) och sedan därifrån till Lysa. Pengarna kommer att vara på plats denna veckan istället för 1-4 veckor. Blir lite fler tryck, men går betydligt fortare ändå.
Det enda sättet att ta ut pengar från Avanza är egentligen tillbaka till din bank som du förde över från tidigare, eller en bank med personkonto.
Annars blir det som andra har sagt tidigare att göra en “ISK-flytt” som kommer ta ett antal veckor att utföra och som jag inte anser är värt det på något sätt. Så mitt tips är att flytta över till din “huvudbank” och sedan flytta över till Avanza
Min erfarenhet är att det tagit ett 2-3 dagar varje gång jag gjort det, (3st flyttar i maj från Avanza till Lysa), oerhört smidigt, men förutsätter att man säljer fonderna i förväg och väljer funktionen ISK Flytt, Flytta en summa.
Men då det är kvartalsskifte snart kan man ju iof lika göra på det gamla hedliga sättet
Är inte ute efter att flytta någon ISK utan jag sålde helt enkelt av och tog hem vinst på en ISK på Avanza och kände att det var säkrare att sätta in beloppet på min 60/40 på Lysa men har alltså på 2 försök inte lyckats sätta upp någon koppling och gjort en överföring.
Och visst kan jag gå via min huvudbank(Länsförsäkringar) men känns bara lite larvigt att behöva flytta i två steg. Men visst borde man kunna öppna ett helt vanligt (dvs inget Sparkonto+) på Avanza och föra via detta? Då slipper man ju en extra överföringsdag som jag ser det.
Tror inte Avanza erbjuder “vanliga” sparkonton. Tänk också på att du får betala knappt 0,1% skatt på pengar som du sätter in på Lysa själv. och är lika mycket som om pengarna står inne över ett kvartalsskifte.
Så om det nu är lite krångligt och ev kostsamt att gå från en ISK på Avanza till Lysa vilka alternativ har jag? Visst är det så att Avanza också erbjuder en fondrobot? Är den billigare? Är egentligen inte så vidare imponerad av Lysa men trodde att en fondrobot på 60/40 eller 50/50 var en bra “hamn” under rådande börsläge och med tanke på att jag mer befinner mig i en stay rich än get rich fas.
Har för övrigt redan indexfonder och utdelningsportfölj och överger för tillfället min strategi för att äga investmentbolag då jag tror att den eran går mot sitt slut. Guld känns för avancerat.
Jan gick igenom fondrobotar i början av året, inklusive Avanza Auto som åtminstone då var en fond-i-fond.
Så alternativ till Lysa är att låta Avanza Auto ta fram ett förslag som man sedan köper. En annan riktning jag skulle fundera på är antingen Nybörjarportföljen eller Rika Tillsammans-portföljen som gicks igenom i ett annat avsnitt i början av året.
Ok, men för att inte tappa ämnet. Man kan alltså inte föra över från Avanza till Lysa direkt via banköverföring.
Skall läsa på lite mer om Lysa och dess avgifter. Jag trodde att det var perfekt att landa i en fondrobot(60/40) alternativt fondrobot(100/0) + bankkonto när det är dags för pension och en stay rich fas. I synnerhet är det smidigt om du kan sätta upp återkommande uttag och inte behöva fippla med komplexa portföljer där jag aktivt måste bestämma vilka delar jag skall sälja av från.