Hej. Har idag 3,01% av mitt sparande på Lysa. Resterande i aktier/fonder på Avanza med en avkastning på 65,67% avkastning dom senaste 3 åren. Bör jag fortsätta på samma sätt eller spara mer på Lysa?
Hej,
Hur ser din Avanza-portfölj ut?
Svårt att rekommendera ena eller andra om man inte vet vad du har på Avanza.
Jag har 100% Lysa, men man kan lika gärna ha 100% hos Avanza.
Har enligt aktiespararnas regler 10-15 aktier i olika branscher samt en 80/20med 80% global och 20 % sverige fonder (indexfonder).
Ser att Lysa inte har historik på sin hemsida på 3 års tid ![]()
Lysa Bred lanserades 2017. Lysa Hållbar lanserades 2019.
Ok, vet inte din fördelning mellan aktier och fonder. Jag hade personligen rekommenderat att minska andelen aktier och höjt andelen fonder. 80% global och 20% låter bra. Kör på ![]()
63,44% aktiefonder, 28,99% aktier och 1,86% börshandlade fonder. Samt 5,71% på sparkonto.
De flesta här hade nog rekommenderat att inte ha mer än 10% av dina investeringar i direktägda aktier dvs “lekhinken” då du statistiskt sätt har typ 0,2% chans att slå Index över en längre tidsperiod. Dock så kan du överprestera (eller underprestera) med stora marginaler kortsiktigt (dvs under några år) men ju längre du håller dem destå mindre sannolikt att du slår en global indexfond.
Jag skulle rekommendera att satsa på billiga indexfonder eller Lysa långsiktigt.
Att tillägga så har du ju alla aktier i alla branscher i Sverige om du har Plus Allabolag Sverige, du behöver ju inte ha dem direktägt för att det ska bli rätt riskspridning.