LYSA eller Avanza

Hej!

Jag har idag ett sparande på Avanza och har fördelat min fondportfölj så här:

60% Avanza Global
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1
5% AMF Aktiefond Småbolag
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Jag behöver er feedback på mitt sparande då jag går i tankarna att gå över helt och automatisera mitt sparande på LYSA där jag tänker 100% aktier Bred skulle vara ett val som passar mig utifrån nuvarande portfölj.

Är min portfölj jag har idag hos Avanza dålig eller vad skulle ni göra annorlunda samt skulle LYSA bred 100% aktier vara ett alternativ till min nuvarande portfölj? Vad hade ni själva valt utifrån min portfölj eller LYSA alternativet jag nämner?

Mvh

2 gillningar

Portföljen är jättebra skulle inte ändra något, väldigt lik Lysa med 20% Sverige, småbolag och tillväxtmarknader.

Lysa har däremot fler bolag och något högre avgift, men du slipper ombalansera där.

Den bästa strategin är den man följer, och där kan Lysa vara bättre för du har inte samma valmöjligheter som hos Avanza.

Avkastningen däremot kommer inte skilja mycket alls.

Nej den är inte dålig! Bred och billig. Hade själv kunnat tänka mig att äga den! :slight_smile:

Ligg kvar med det där, men varför inte skapa en LYSA också, blir bara ännu bredare för dig så slipper du känslan av att “varför tog jag inte LYSA

Själv har jag liknande portfölj som dig på Avanza och en LYSA 100/0 och sparar lika mycket i varje.

Jag sitter i en väldigt liknande sits. Har ett stort sparande hos Avanza i ungefär samma fördelning som du.

Huvudanledningen till att jag överväger att byta till Lysa 100% är att jag inte kan sluta pilla på Avanza. Jag säljer inget så känner inte att jag förlorar på det men varje vecka är jag där och uppdaterar mitt månadssparande. Hur mycket jag sparar, om jag ska dra in en ny fond i portföljen, etc.

Funderar på att gå över till lekhink på Avanza och tråkigt sparande hos Lysa.

Din portfölj är väldigt bra, bred, och billig. Faktiskt nästan hälften så dyr som Lysa :+1: Och eftersom du inte har räntor i din portfölj ser jag ingen större vinst med Lysas ombalansering. Att helt enkelt fortsätta månadsspara enligt din målfördelning mellan innehaven räcker gott och väl enligt mig.

Det enda du i min mening behöver tänka på är att ha ett tillräckligt stort månadsspar så att du varje månad kan fortsätta köpa enligt din målfördelning. För din portfölj är minimum 1000 kr per månad.

4 gillningar