Hejsan, ursäkta nybörjarfrågan. Jag förstår att ingen kan sia exakt om framtiden. Men jag undrar, gällande långsiktigt sparande (30 år osv), finns det nåt slags konsensus om vad som är bäst/genererar mest pengar om man jämför Lysa mot samma summa pengar i t.ex. Avanza zero + LF global indexfond?
Båda alternativen är bra för ett sparande på 30 år. Eventuellt lite högre avgift med lysa men det är marginellt.
Kör på, spara i ur och skur och fokusera på annat
Tricket för att verkligen lyckas är: autogiro och aldrig in och köpa/sälja manuellt för att försöka slå index. Låt det bara vara.
Tack för svaret. Det senare du nämner där, om man är inne och “tajmar” t.ex. en stabil Investor i lägre kurs relativt duktigt, och fyller på i princip månadsvis, borde det väl vara ett kanonalternativ också?
Det svåra är att veta när det är ett bra läge. Ser du i en historisk graf är det enkelt men inte i stunden.
Finns säkert avancerade metoder med glidande medelvärden osv.
Jag trodde att jag var duktig och har provat att köpa ”stabila” aktier men med facit i hand hade en fullinvestering i globalfond+Sverigefond slagit mig.
Jag timeade hyfsat bra 2008 och sålde allt vid första platån på nedåtresan och började köpa tillbaka i botten men i för dåligt tempo så hade för liten andel investerat på vägen upp. Försökte köra ”bra” aktier 2008-2014 men gick över till 100% investerad i 100% indexfonder 2015. Autogiro varje månad. Ibland när jag får klumpsummor så pytsar jag in det.
2020 och 2022 var jobbiga år och då var det skönt att ha en stabil strategi som jag trodde på. Försökte fylla på extra med belåning under kriserna även att det kändes fruktansvärt jobbigt mentalt. Det är skönt att ha allt automatiserat så man inte behöver logga in när man läser rubrikerna. Höll på att balansera om varje halvår men det tröttnade jag på för ett par år sedan.
Edit:
Vill du få utlopp för att välja aktier själv och försöka timea. Läs på om Jans ”hink”-princip. Exempelvis: lägg 90% i indexfonder och 10% i lekhinken där du köper aktier som du tror på. Då kan du ju om 10 år utvärdera vilken metod som hade bäst avkastning.
Intressant att läsa. Det största argumentet för mig med aktier är ju att jag tycker det är vansinnigt kul. Hade tänkt köra x lång tid med 75 % aktier 25 % fonder/lysa. Sen får vi se, om jag klarar det förbluffande uselt får jag väl krypa till korset och primärt spara passivt.
Tycker du det är kul så ska du ju absolut köpa och äga aktier! Jag tyckte också det var kul men sen när beloppen blir stora och man får barn och andra bekymmer så är det skönt att köra helt passivt.
Kör fonder på avanza så har du allt på ett ställe. Vilket är smidigt och du får möjlighet till belåning.
Inget stoppar dig från att välja båda eller flera😉 det är bara en fördel att sprida ut de lite. Månadsspara lite överallt och se över de med några års mellanrum för att eventuellt göra justeringar eller nått i den stilen. Lycka till👍