hej jag känner att jag vill öka mitt månadssparande i fonder och i dagsläget har jag 185k hos lysa och sparar 2500kr i månaden.
jag har även fonder på avanza
LF global index
Spiltan invest
avanza zero
Swedbank robur tech
där jag sparar 3800kr i månaden fördelat på dessa fonder. där har jag 230k
jag undrar vad ni hade gjort tagit bort avanza och lagt in allt i lysa sedan ökat månadssparandet där eller tvärtom ? har även 100k på et sparkonto som jag kommer lägga in i månadssparandet.
så tanken är väl att försöka månadsspara 10k i fonder.
Det är lite vad som passar dig själv tänker jag.
Gillar man att fundera över hur pengarna skall fördelas mellan olika marknader osv så är ju naturligtvis Avanza det enda alternativet.
Om man bara vill ha det enkelt och köper idén om en marknadsviktad portfölj med 20% Sverige är Lysa bäst.
Kan du visa fördelningen på fonderna på Avanza? Sen finns det olika teorier, men det viktigaste för dig är att svara på frågan “varför vill du ändra på fördelningen nu"?. Det du riskerar på långsikt är beteendemisstag. Som att pilla. Ju mindre pill desto större chans för bra avkastning.
jag har inte rört avanza sedan jag skaffade dessa fonderna vilket är kanske vid 2020/2021. jag gillar ju att bara spara och inte bry mig men jag vill ju samtidigt ha bäst avkastning därför jag undrar vad som hade varit bäst att fortsätta spara i.
jag har funderat ett tag på att ändra min fördelning men aldrig tagit tag i det. jag vill ändra det pga att jag vill öka månadssparandet,
men jag vill fokusera på rätt portfölj och är lite osäker på vad som är bäst i avkastning min portfölj i avanza eller lysa. tanken är att jag säljer av den som inte jag kommer fortsätta med och sedan sätter en högre månadssparande på rätt portfölj.
Utefter ditt svar här så låter väl Lysa som en bra lösning i detta läge. Du vill bara låta sparandet rulla och inte behöva se till ditt sparande. Jag hade kört med Lysa.
Hade du/ni slutat spara på Avanza men låtit pengarna vara kvar och ökat sparandet i lysa ?
Eller sålt av Avanza och fört in pengarna i lysa varje månad ?
Lysa har en bredare portfölj enda som är ett pot minus är deras sverige exponering dvs om man ska gå efter forskningen. Men ja det känns dumt att sälja av fonder för att sedan flytta dem till en annan mäklare möjligtvis om man hade kunnat göra detta via en flytt så hade det varit värt det så att man slipper stå utanför marknaden
Som några har skrivit så har jag räknade jag ut var dina innehav var belägna. Jag tycker inte du ska sälja och få in ett sådant beteende @Jakke . Inte byta och ändra strategi utan att ha tänkt igenom.
Så här ser det ut på Avanza men det står att jag sedan start har gått upp 12% medans på lysa står det att jag gått upp 40%
Men om man kollar på fonderna har jag fått mer pengar än vad lysa gett mig
hej har jämfört mellan avanza och lysa under samma tidsperiod, alltså när jag började spara på lysa vilket var 2023-10-25 till nu och satte samma tidsperiod på avanza.
då har avanza gått upp 40.8% och ökat med 49 000kr medans lysa har ökat 41% men bara 15 000 kr.
hur kan det vara? jag frågar mycket för jag vill att jag placerar mina pengar på den sidan som kommer generera bäst för mig.
Ni skriver att lysa är en aning Sverige tung, är det bättre att satsa på Avanza och LF global med 80% sedan 10% i spiltan och skippa zero och robur tech.
Och dem sista 10% i Investor samt Handelsbanken kanske