100% aktier i Lysa

Hej,

Vad är fördelen med att använda Lysa för med 100% aktiefokus?

Jag vill inte placera i räntefonder just nu, och jag går därmed miste om en av Lysas stora fördelar som jag upplever är ombalanseringsfunktionen. Hos Avanza eller Nordnet hade jag kunna ombalansera mellan hög/låg-riskfonder för att uppnå liknande effekt.

Vilka argument talar för att använda lysa jämte t.ex. depå hos avanza eller Nordnet, bortsett från balanseringsfunktionen?

Kommer t.ex. de totala avgifterna bli lägre?

lysa är bra, men det är en lyx och du betalar extra för bekvämligheten att de förvaltar dina pengar åt dig. för vissa är det värt det, för andra är det inte värt det. beror helt på vilken kunskapsnivå man ligger på samt engagemangsnivå, intresse och tid. man bör ha lite grundläggande kunskaper i excel när man gör det själv.

lysa är en fond-i-fond/blandfond kan man säga där du själv kan välja risknivån var 7e dag. men finns ingen anledning att skruva på och av risk om man sparar långsiktigt. utan man börjar med högre risk sen trappar man ner en gång per år på sin höjd. du får betala 0,24% för förvaltning plus fondavgifterna. förvaltar du själv dvs köper fonderna själv betalar du bara fondavgifterna.

även om du bara har aktiefonder så kan du behöva ombalansera en gång per år om tex tillväxtmarknader går bättre än storbolagen i usa tex

men obs det är inget svårt.

Är det olämpligt att använda Lysa med 100% aktier som sin ”säkra” placering och en depå hos t.ex. avanza för placeringar i fonder med högre risk så som bransch eller region?

Utifrån mina förutsättningar upplever jag Lysas indexfonder som relativt ”säkra” på 15-20 års sikt.

På en tidshorisont med 10 år plus så är 100% aktiefonder relativt säkert, det finns ingen 10-års period efter depressionen som Stockholmsbörsen har gått minus.
Men historisk avkastning är ingen garanti för framtiden.

Kan man inte bara sätta lysa på typ 99/1 så löser det ombalanseringsproblemet?