100% aktiefonder - Lysa vs Avanza?

Hej,

Finns det någon fördel att ha LYSA ist för Avanza om man kör på 100% aktiefonder?

Då är det ju ändå inte nödvändigt med någon ombalansering. De fördelarna med att ha allt i LYSA jag kan tänka på är:

• Man får genom LYSA tillgång till ett delvis annat utbud av aktiefonder jmf med om man handlar på avanza.

• Lättare att ändra till en fördelning av aktiefonder/räntefonder senare i sitt sparande.

Missar jag något?

Även om du har 100% aktiefonder så kan ju de innehaven drifta sinsemellan. Med Lysa bibehåller de sin proportion genom ombalansering mellan aktiefonderna.

Annars tycker jag en av de största fördelarna med Lysa är att man inte kan vara inne och pilla. Ibland läser man om någon cool fond och blir sugen att stuva runt. Om du lovar dig själv att låta sparandet i Lysa vara kvar i Lysa så kan du inte få för dig att hoppa in i den nya coola biotech-fonden med de medlena iaf.

En till begränsning som är en fördel är att de flesta inte är inne och kollar på sitt innehav på Lysa i närheten av den utsträckning man är inne och checkar Avanza-kontot. Lysa har medvetet försökt göra sin tjänst motsatsen till beroendeframkallande och har därför inte ens en app.
Finns ju forskning som pekar på att ju fler gånger du kollar hur det går för ditt innehav desto mer sannolikt är det för dig att underprestera genom att fatta panikbeslut.

4 gillningar

Har hoppat emellan och testat det mesta senaste året, mina erfarenheter:

Fördelar Lysa

• Skönt med helt automatiskt sparande man inte behöver bry sig om

• Möjlighet till större investering via bankgiro inbetalning utan att behöva logga in

Nackdelar Lysa

• Smal Sverigefond

• 0,1% dyrare än Avanza

Fördelar Avanza

• 0,1% billigare än Lysa

• Möjlighet att tweaka portföljen och över/undervikta mot någon faktor

Nackdelar Avanza

• Man måste göra egna aktiva val vilket kan leda till en hel del fondbyten och grubblande

• Beroendeframkallande

I slutändan skulle jag rekommendera att välja den tjänst som känns bäst och som man tror sig kunna hålla i långa tidsperioder, för det är efter långa tidsperioder som den största effekten av ränta-på-ränta kommer. Och det går ju faktiskt att ha bågge två :slight_smile:

3 gillningar

En fördel med Avanza är ju att du kan använda superlånet. Ända anledningen till att jag har mina fonder hos dem.

2 gillningar

Det man betalar för hos Lysa är väl ombalanseringen. Ombalanserar du inte är det onödigt att betala för den tjänsten.

Lysa har kanske ett annat utbud än Avanza men det är ju ingen som kan veta om det är bättre eller sämre. Att betala för att komma åt de fonderna är lite som att köpa grisen i säcken.

Har du inget behov av ombalansering nu men vill ha det senare kan du alltid skicka över pengarna då.

1 gillning

Den här frågan (eller liknande) har varit uppe många gånger förut. Det är svårt att sätta ihop en lika bred portfölj som den Lysa Aktier C erbjuder till en lägre avgift. Om du lyckas så måste du ändå regelbundet sköta ombalanseringen mellan ett flertal olika fonder själv.

Näe, ingen kan veta om utfallet blir bättre eller sämre. Men Lysa säger sig utgå från forskning för att erbjuda den bästa strategin (riskjusterad avkastning), och det är väl ändå så man vill placera majoriteten av sitt kapital?

2 gillningar

Så kan det vara men jag är inte säker på ju bredare desto bättre. Alternativet vore en bred global indexfond, så som jag ser det, inte att kopiera Lysa.

Har man ingen egen uppfattning om placeringar, och det har man kanske inte om man vänder sig till Lysa, så känns det kanske tryggast att följa deras råd. På 10 års sikt tror jag inte att resultatet avviker märkbart från en global indexfond på Avanza. Min det är bara min personliga bedömning.

1 gillning

Jag förlitar mig gärna på forskning, och även om inte Lysas är 100% korrekt så har den större chans att vara mer korrekt än vad min egen, högst begränsade, efterforskning lär vara.

Från deras whitepaper:

Evidensbaserad: Vår förvaltning bygger på empirisk data och validerad forskning. Vi utgår från tydliga och robusta slutsatser i akademisk forskning som vägledning för hur en kund investerar på bästa sätt. De viktigaste slutsatserna är att:

1. Risk och förväntad avkastning är starkt korrelerat. Om en kund söker högre avkastning måste kunden acceptera mer risk [1]
  2. Avgifter har en mycket stor påverkan på avkastning. Lågkostnadsprodukter såsom indexinvesteringar sparar mycket stora belopp för kunden och ger en högre avkastning [2]
  3. God diversifiering ökar kundens förväntade riskjusterade avkastning [3]
2 gillningar