Investera i ISK eller aktiedepå?

Hej,

Behöver kolla att jag tänker rätt. Idag har jag 11 miljoner kronor investerat i global indexfond och sverige indexfonder i ISK. Jag säljer av ca 600 000 kronor per år. Jag köper och säljer inte särskilt mycket. Nu undrar jag om det kanske är mer lönsamt ur ett skatteperspektiv att sälja av hela mitt innehav och flytta pengarna till en aktiedepå och där ånyo investera pengarna i samma aktiefonder. Känns som att det över en längre tidsperiod blir lägre skatt då jag endast betalar 30% skatt på den vinst jag har gjort på de 600000kr istället för att betala schablonskatten baserat på 11 miljoner kronor över tid?

Nu rekommenderar alla ISK så då undrar jag om jag tänker fel och har missat något?

Här finns en bra kalkylator som kanske kan vara till hjälp :slight_smile:

Mattias glömde ge dig länken.

1 gillning

Tackar! Ska testa den.

Här är en tråd på temat Är fondkonto bättre än ISK vid uttag?

1 gillning

Med depå kan du betala mindre skatt själv men skicka en större skatteskuld i arv.

Kalkylen visar bara den totala skatten, inte vem som kommer betala den.

1 gillning

Jag gjorde så, sålde fonder på isk och flyttade till en aktiedepå. Och jag är så nöjd över mitt val.
Behållningen är många, många miljoner. Jag har insett att jag aldrig kommer göra av med “värdepappren, dvs aktier och fonder” utan att de kommer ärvas av mina brorsbarn.
Jag har tänkt igenom saken noga.
Det är bättre att låta kapitalet växa över tid och skjuta upp skattefrågan så långt det går.
Om de vill (väljer) att sälja får de stå för skatten.
Är de smarta låter de tillgodohavandet vara och låter det växa över tid.
Jag hoppas att de väljer att vara smarta, det kan förändra situationen för många generationer.

2 gillningar