Skatt på ISK/Sparkonto och flytt

Hej!

Nu håller jag på att bygga kassa. Det känns ju dumt att ha pengarna på ISK så flyttat en del till sparkonto 3,5 % men om jag vill köpa aktier relativt snart så blir det dubbelbeskattning?

ISK till ISK är ingen extra beskattning?
Men ISK till sparkonto, hur funkar det?

Eller ISK till Sparkonto till ISK, hur ska jag tänka om jag vill eller inte vill köpa aktier inom låt säga 3 månader?

ISK till ISK är ingen extra beskattning
ISK till AF är ingen extra beskattning
ISK till Sparkonto är ingen extra beskattning

ISK till KF ger extra beskattning - för insättning till KF

AF till ISK ger extra beskattning - insättning till ISK
KF till ISK ger extra beskattning - insättning till ISK
Sparkonto AF till ISK ger extra beskattning - insättning till ISK

Sparkonto till ISK till sparkonto till ISK ger 2x beskattning. Dubbel insättning i ISK.

Pengar som står stilla bör ej ligga i ISK. Ska man använda dem för att handla aktier är det dumt att flytta fram och tillbaka.

Mängden som skattas vid insättning är samma mängd som skattas vid kvartalsskiftet (någon får gärna rätta om detta ej stämmer). Så ska du ha dem inom 3 månader är det likvärdigt med att ta ut och sätta in igen. ±0
Ska du inte ha dem på mer än 3 månader sparar man på att ta ut dem.

Pengar sparande i räntefonder på ISK är ju inte beskattade på avkastningen heller. Så detta kan vara alternativ för kortare besparingar om man inte vill flytta fram å tillbaka.

Kostnaden i tid för denna administration är nog högre än du betalar i skatt att ha kvar dem på ditt ISK.

3 gillningar

Det är väl ändå så att om alternativen är att låta pengarna ligga oinvesterade på ISK eller “investerade” på sparkonto 3 månader (dvs över ett kvartalsskifte), så är det bättre att flytta dem ISK - Sparkonto 3 mån - ISK. Man får ju en ränta på sparkontot som man inte får på ISK, och skatten för att flytta in pengarna på ISK igen är lika stor som skatten för att låta dem ligga kvar över kvartalsskiftet. Om det är värt besväret är en annan fråga.