Hej! Hur stor avkastning krävs på ett ISK för att den skall täcka skatten?
Skatten på ISK är 0,375% i år.
Om du har 100 000 kr på ett ISK under ett helt åt blir skatten 375 kr, och i så fall krävs det en avkastning på minst 375 kr plus ett par kronor till (eftersom det blir en liten skatt på avkastningen också) för att täcka skatten.
Första året blir skatten 469 kr på 100 000 kr, eftersom man måste skatta för insättningen också. Därefter är den som Tule redan redovisat 375 kronor.
På ISK är insättningsskatten är lika hög som kvartalsskiftesskatten, så om man har likvider på kontot inför ett kvartalsskifte kan man plocka ut dem för säkerhets skull. Om sätter in dem igen nästa kvartal går det jämt upp, och om man investerar dem senare än så har man sluppit skatt. En insättning eller en kvartalsskiftesbehållning av 100 000 kr kostar 93,75 kr i skatt, så man får själv göra bedömningen om det är värt besväret.
Ooops… Sorry, “Tale” skulle jag har skrivit.
Thomas A, det är rätt att man måste skatta för den första insättningen (precis som för alla insättningar), men om den insättningen sker strax efter den första kvartalets början (01 januari) blir det ingen skatt för innehavet för det första kvartalet.
Så skatten för de 100 000 kr under det första året blir 375 kr ändå. (Alltså man skattar för en insättning plus innehavet vid tre kvartalets början).
P.S. Jag vet inte på vilket exakt klockslag ett kvartalsskifte sker enligt Skatteverket, så för säkerhets skull kan det vara bra att ha en dags säkerhetsmarginal när man sätter in pengarna. 
Tack för svar. 0,375 % verkar ju de flesta långa räntefonder kunna klara. Alltså kan man ha sådana i ISK med plus efter skatteavdraget om jag har hajat det hela!?
Roger Hulthen, 0,375 % i skatt på ISK betyder bara att om du har mer än 0,375 % i avkastning går du plus.
Men det innebär inte att det alltid är optimalt med ISK.
Låt säga att du har 100 000 kr som vi räknade på ovan, och får 1 % avkastning ( 1 000 kr). Då betalar du drygt 375 kr i skatt på ISK. På ett AF-konto borde väl skatten bli 30 % av vinsten, det vill säga 300 kr.
Om jag vill flytta pengar från ett sparkonto till ett annat på Avanza så måste jag göra det genom att först föra över pengar till ett isk, och sen till sparkonto. Behöver jag då skatta för de pengarna som har ”mellanlandat” på mitt ISK?
Sara, det låter konstigt om det är så man måste göra. Men i så fall lär du få skatta för insättningen på ISK.
Går det inte att hoppa via ditt AF-konto i stället, som inte har någon insättningsskatt?