Byta till ISK

Hej!

Jag har ett sparande i en fond som mina föräldrar lagt in pengar i under min uppväxt fram till jag var 18 år. Nu är jag 30 år och försöker sätta mig in mer i hur jag ska hantera min ekonomi och förvalta på bästa sätt. Fonden de valde har en förvaltningsavgift på 1.60% och är under vanligt fondkonto, dvs inte ISK.

Bör jag sälja av mitt innehav i fonden nu direkt och förvalta pengarna på ett ISK i en fond med mycket lägre förvaltningsavgift, alternativt använda en fondrobot (typ Lysa) med liknande risk som den nuvarande fonden eller är det bättre att bara ha kvar fonden? Jag har inga planer idag på att använda pengarna kommande 5 åren.

Förhoppningsvis går frågan att tolka trots min okunskap när det kommer till denna typen av grejer.

Tacksam för svar.

Axel

Se Robins svar i denna tråd

Slänger in länken här också till kalkylatorn som går att använda för att räkna ut om det är värt att flytta från en depå till ett ISK eller ej.

5 år tycker jag inte är en jättelång tid, om du har haft sparandet länge och har haft en bra vinst så kommer det nog inte vara värt att flytta över dessa för en tidshorisont på 5 år. Skulle däremot vinsten inge vara jättehög så kan det absolut vara värt att kolla upp med kalkylatorn!