Sälja av fonder och flytta till fondrobot

Sitter på ett kapital om några hundra tusen (350tkr) som mina föräldrar sparat åt mig, sedan 20-30 år tillbaks.

Nordea Alfa och 5 st olika Swedbank Robur-fonder. De har ökat väldigt bra under dessa år, den bästa med nästan 400%, en på 300%, en på 200%, 100%, 50% och 30%.

Min första fråga. Räknas dessa pengar i min bufferthink?

Sen undrar jag,

Om det vore ert kapital, hade ni sålt av detta och putta in i en fondrobot?

Eller låta det ligga? Fylla på?

Eftersom det inte är ISK åker jag på en dyr vinstskatt när jag plockar ut dem.

Tips hur jag ska tänka här?

Om du ska sälja av och skatta kan du göra det successivt och överföra till ISK konto där du sedan kan välja vilka fonder du vill. Jag skulle börja med att sälja de som gått bäst.

De är bara i bufferthinken om du flyttat över dem dit. Just nu är de i fonderna, med hög risk, därav nej.

Enklast vore att sälja av, lägga 150 tkr i en LYSA hink med 20/80 som avses för buffert sedan resten i en mellanriskhink på lysa med 60/40. Det där med att planera med skatten vet jag ingenting om när det kommer till aktie-och-fondkonto till ISK.

Har själv fonder på avanza. Tror jag kommer byta till LYSA dock för det är enklare.

Funderade på samma sak, eftersom man måste betala skatt om man säljer Är det inte bättre att låta pengarna ligga i fonden där de är och sedan låta allt ytterligare sparande gå in i en fondrobot?

För att ta reda på om det är värt att flytta ett sparande från AF till ISK så kan du använda en kalkylator som Jan har gjort, du hittar den här!