Gamla fonder i Swedbank - byta?

Hej!
Tack för en grym hemsida och podd!
Relativ ny i denna värld och har börjat se över mitt sparande, har konto på Avanza men flyttat det mesta till Lysa nyligen. Har en fråga kring 3 fonder som jag har kvar i Swedbank som mina föräldrar för längesedan sparade åt mig i. Ingående värde 1997 var 13´000 och de är idag uppe i 90´000, en ökning på 556,65% fördelade på:
Swedbank Robur Kapitalinvest (avgift 1,25%)
Swedbank Robur Småbolag Sve (avgift 1,25%)
Swedbank Robur Östeuropafond (avgift 1,42%)

Jag har tänkt att dessa pengar ska få fortsätta växa och ingå i min passiva hink, alltså inte röra än på minst 10 år. Ska jag behålla dem i Swedbank och byta till billigare fonder, flytta dem till Avanza och lägga upp enligt exempelvis barnportföljen eller lägga dem i Lysa i min passiva framtidshink där? Förmodar att jag hur som måste betala skatt på dem då dem inte ligger på ISK idag, men av det jag läst runt så verkar ändå det vara rekommendationen?

Vore guld värt med lite input och råd kring detta!
Tack på förhand!

Om du haft pengarna i cash och skulle köpa fonder för dem idag. Då hade du inte valt de dåliga fonderna va?

Alltså finns det inget skäl att behålla dem.
Sälj (spara pengarna för skatten tills inbetalning på konto) och köp de fonder du vill ha i ISK.

2 gillningar

Hej Malin,

Som du själv är inne på så brukar det vara värt att göra en flytt till ISK för att få mindre skatt i framtiden.
Däremot för att vara helt säker så kan du använda Jans kalkylator för att räkna ut om det är värt eller ej :slight_smile:

Men som @Nightowl är inne på så ser inte jag heller någon anledning att äga fonder som jag inte anser att jag skulle vilja äga nu. Så är det inget du vill ha så hade jag sålt :slight_smile: