Ny här och hoppas att ni har lite kloka svar till mig!
Jag borde kommit igång med barnsparande för en tid sedan men så har det inte blivit då jag velat en hel del och väger för och nackdelar.
Jag har iaf bestämt att sparandet blir i mitt namn, då man tyvärr inte vet hur framtiden ser ut när det är dags att ge över sparandet.
ISK eller KF… Jag har även börjat fundera på om man istället för att på 18-20 års dagen (eller vad man nu bestämmer) säljer innehållet och ger pengar, att man istället skulle ge över portföljen med innehavet så barnet själv kan sälja av det han/hon tycker behövs för stunden och kan sedan låta resten arbeta vidare och fort sätta resan uppåt.
Kan man ge över portföljen på både ISK och KF?
Om man har fler barn och man bara sparar i ett konto (Jans exempel han brukar ta upp med han och hans bror där skillnaden hade varit typ 2 miljoner kronor beroende på när dem va födda) fick mig till denna tanken… Kan man dela ett konto till flera? Säg 50/50 om man har två barn eller 33/33/33 om man har tre?
Eller måste man då spara i olika konton för att sedan ge barnet/barnen varsin?
Samma sparande (alltså ett konto) till alla barnen och att vid samma tidpunkt sälja av några andelar och ge samma belopp till alla barnen känns mest rättvist för min del. Vill sen ett av barnen investera beloppet i ett eget ISK/KF är det väl fritt fram för hen att göra så
Jag har tre barn och har i princip inte sparat något alls till dom.
Dom har pengar som dom fått av farmor mormor osv men inget mer. Dessa är investerade på Avanza i deras namn.
Jag tror att det landar i att dom får typ 30-50 tusen när dom skaffar sitt första boende. Sedan får dom jobba och kämpa ihop sina egna pengar.
Då har dom en bra start och lite hjälp till möbler osv.
Med det sagt så beroende på sin egen ekonomi så behöver man inte noja över barnens sparande.
Sedan tänker jag att om dom sedan bildar familj har Volvo vovve hus osv så ska dom få en rejäl slant mitt i livet istället av mina sparade pengar. Typ när dom alla är mellan 30-40år då är det dax.
Jag tänker att pengarna kanske gör mest nytta då, när dom kanske själva vill arbeta mindre, renovera, betala lån, resa osv.
Jag har en bekant som med jämna mellanrum talar om hur mycket hans barn har sparat och att hela barnbidraget går in på ett konto som sedan barnen ska få på artonårsdagen. Själv har föräldrarna i familjen inget sparat utan lever lön till lön.
Jag får rysningar när man ger sina ungdomar hundratusentas kronor på ett bräde i ung ålder. Speciellt i familjer där man inte har något större sparande själv, risken är att barnen då har samma beteende som sina föräldrar och pengarna sinar ganska fort.
Dock så finns det såklart undantag, men har man pengar själv som föräldrar så faller ju sparandet till barnen bort lite, då man kan ge bort pengar oavsett.
Såklart är det ju för många bra att kunna spara till sina barn, men beloppen behöver ju inte vara så stora om dom ska ha pengarna senare i livet.
Nej, det kanske inte var svar på den direkta frågan. Dock så en input på barnsparande och hur jag har gjort och ser på det.
Man gör givetvis som man vill, men personligen tycker jag att många krånglar till det i onödan.
Vi sparade till våra syskonbarn och bestämde oss av praktiska skäl att flytta sparandet till deras föräldrar istället. Vi hade sparat 300 kr/mån (100 kr/barn) och gjorde så att vi räknade ut antalet månader dom levt och sedan delade vi beloppet på det. Så t.ex. 5-åringen fick 60 andelar av beloppet medan 2-åringen bara fick 24 andelar. Det kändes rättvist då iaf.
Varför bara ett isk konto? Har själv flera barn med som mest 12 års skillnad, hur gör ni då rent praktiskt. Det är väl bara att ha koll på att man ger samma belopp i slutändan. Ex får ju äldsta pengarna först, resten får exakt samma belopp när de når samma ålder. Tycker det känns mer överskådligt med ett isk för varje enskilt barn. Men det kan vara något jag missar såklart.
Rättvist kan ju te sig olika. Antingen så väljer man att dela upp det på inbetalningen men då kan ju börsutvecklingen bli orättvis (någon kanske får 290% och någon annan 250%). Eller så delar man upp det förväntade börsutvecklade beloppet och då kan det antingen bli lite kvar eller så får man skjuta till för att det ska bli lika.
Jag såg ingen poäng med olika konton för så små summor.
Det är väl också ett schysst upplägg (om beloppet inflationjusteras).
Det som kan bli mer orättvist vid likadana sparanden men vid olika tidpunkter är om barn 1 råkar få 18 lyckosamma börsår (8% genomsnittlig avkastning för att ta en siffra) och barn 2 får 18 år med 4% i snitt.
Jo fast det jag tänker är att barnen får exakt samma summa vid samma ålder oavsett om det yngre barnet såklart lär ha mer på sitt isk. Det som är “över” på yngsta barnets ISK delar man lika mellan barnen. Man kan ju även fortsätta spara i det isk kontot och ge utbetalningar senare i livet också.
Tack för ert engagemang men inte fått något svar på mina frågor.
Så.
Kan man ge över portföljen både på KF och isk? (Vill inte sälja innehavet jag sparat i utan ge värdepapperna så barnet som får det kan själv välja att sälja av eller låta det fortsätta jobba)
Om man sparar till flera barn i samma kf/isk kan man då dela på portföljen och ge varje barn sin del?
2 barn = 50/50 av portföljen.
3 barn = 33/33/33 av portföljen.
Ja, hör efter med din bank. Jag killgissar att du kommer få svaret:
”Nej, du får när det börjar bli dags isåfall sälja innehavet i ditt ISK och be barnen starta upp var sitt ISK (om kontoformen finns kvar då) för att sen överföra önskat belopp till var och en som sen köper fonder i sitt eget ISK. Men det hjälper vi gärna till med .”
Jag tror inte att jag riktigt förstår vad som skulle bli bättre/annorlunda av att göra som du önskar. Pengarna får ”arbeta” några dagar mindre men det är allt.
Eller är det att du vill att barnen skall ha en varsin ”pengamaskin” istället för att hitta på nåt du finner mindre önskvärt med dem? Och att det känns mer sannolikt om de inte får en summa med en uppmaning att köpa fonder?
Jag ser ett klart värde i att ge bort investerade pengar. Jag fick själv aktier och fonder vid 18. Det är nog lättare att spendera pengarna i cash. Det var psykologiskt helt otänkbart för mig att göra en säljorder på de där aktierna och fonderna. Ärligt är jag 28 år och har egna investeringar m.m. och använde lite i insats till en lägenhet men har den stora majoriteten av fonderna och aktierna kvar orörda. Psykiskt jobbigt att ens omplacera men börjat göra det för att följa egna investeringsfilosofier Vet att det varit exakt samma för syrran. Också lite av en motpol mot skräckhistorierna man hör om folk som spenderar pengar de får vid 18.