Vi har idag sparande till våra barn som ligger i en fondlösning hos Nordea, i barnens namn. Givet att det är 7-10 år kvar innan dessa pengar kommer att nyttjas fick jag rådet att:
Sälja av fonderna
Placera dom i två st. ISK-konton (i mitt eller min frus barn)
Håller ni med om att det är bra ur ett avkastnings/kostnads perspektiv?
Flytta över sparandet till en ISK är i dagsläget ett bra val. Förutsatt att fonderna inte ligger på 400% eller högre vinster för då får man räkna på det.
En brasklapp, vi vet inte hur reglerna för ISK kommer ändras i framtiden, men det är inget problem då det är enkelt att sälja och flytta ut pengarna ur ISK:n igen.
Min största oro är att Nordea inte har så många bra och billiga fonder.
Vilka fonder har ni idag och vad rekommenderar Nordea att ni köper?
Kolla på globala barnportföljen eller basportföljen här på forumet och ta inspiration av dessa och skapa sedan portföljer på Nordnet eller Avanza.
Fundera även på hur portföljerna ska tas över av barnen? Ska de helt enelt bara ta över portföljen som den är eller ska de få en summa reda pengar? Det kommer ju i så fall påverka hur mycket risk ni bör ta i portföljerna de sista åren.
Jag är tveksam till att du får sälja av fonder som idag står i barnets namn och flytta till ett ISK i ditt namn.
Om du öppnar sparandet i ditt eget namn disponerar du helt och hållet över det själv. Väljer du däremot att öppna ett konto i barnets namn är pengarna att anse som barnets. Du som förälder har visserligen rätt att förvalta kapitalet men inte rätt att ta ut och använda det för egen del.
Nej sen kan det finnas en fördel i att kontona står på föräldrarna istället för barnen. I mitt fall har vi ett konto som står i barnens namn som tillfaller dem när de fyller 18, där sätter vi in födelsedagspengar och liknande.
Det andra är väl det större sparandet där vi sparar åt barnen för att ha som insats till bostadslån etc. Dessa pengar vill jag inte att de tillfaller på 18-årsdagen då de kanske bättre används vid det tillfälle jag anser vara bättre. Det kan också vara så att barnet inte är moget att förfoga över en så pass stor summa när de fyller 18.
Undrar också om du inte stöter på patrull och får svårigheter att göra det pga att det står i barnens namn. Men kolla för all del med din bank vad som gäller och återkoppla gärna.