Hejsan,
Har en fråga gällande barnspar och behöver lite rådgivning. (Sorry långt inlägg)
Har under många år sparat till våra två barn i fonder hos Nordea. Dessvärre har vi, i vår dåvarande okunskap, gjort detta sparande med 1) fondkonton i barnens namn och 2) i stratega 70 fonder. När jag under förra året blev mer insatt kring fonder & investeringar (mycket tack vare Rika Tillsammans så stort TACK för det!!!) så insåg jag ju snabbt att båda dessa alternativ är mindre bra. Vi avslutade då insättningarna till Nordea och startade istället två nya KF konton med månadsspar i långsiktigt portfölj hos Avanza, vilka står i mitt namn men med barnen som förmånstagare. Barnen är 11 och 15 idag och målet är att minst spara till deras 25-årsdag, då vi tror att de kommer ha större nytta av pengarna än vid deras 18-årsdag.
Nu till min fråga. Hur gör vi med de pengarna som fortfarande ligger kvar i stratega fonder hos Nordea (ca 100tkr/barn). Det verkar som pengarna är helt låsta i barnens namn och att Nordea är stenhårda vad gäller att föra över dessa pengar till oss föräldrar? Eller finns det några vägar för det? Jag förstår och respekterar regeln, men i detta fallet så vill vi ju kunna fortsätta investera pengarna på bästa sätt och allra helst i vårt namn så vi själva kan välja när barnen ska få tillgång till dem beroende på deras livssituation. Allra helst hade vi fört över dem till barnens nuvarande KF spar i Avanza (som alltså står i mitt namn)
Vilka alternativ ser ni här? Om det är så att vi inte kommer kunna föra över pengarna till oss föräldrar; ska vi sälja av strategafonderna hos Nordea och öppna nya konton i barnens namn hos Avanza istället så vi kan investera i bättre och billigare fonder än Stratega? Eller ska vi låta pengarna vara kvar hos Nordea i deras namn och bara byta från Stratega till någon av Nordeas egna billigare indexfonder och sedan fortsätta med det andra pågående KF sparandet hos Avanza?
Skulle vara oerhört tacksam för lite råd kring detta och hur man ska tänka/agera med tanke på avgifter/avkastning/ev vinstskatt vid försäljning/etc. Tack på förhand!!
/Maria
En fråga, behövde ni betala någon vinstskatt på Stratega fonderna vid denna överflytt?