Jag har ett barn på 9 år som fick en större summa pengar från försökringsbolaget när han blev sjuk i diabetes. Dessa pengar finns på ett förmyndarkonto hos LF.
Jag blir stressad över att de ligger där med dålig ränta eftersom jag naturligtvis vill att han ska få en bra tillväxt på alla år det tar innan han är myndig alt vill ha dem ex till en bostadsinsats.
Min fråga är vad vi får göra med pengarna som förmyndare och hur vi klokast placerar dom så att de får så bra ränta som möjligt utan att ta stora risker (tänker själv någon typ av globalfonder). Summan är ca 350’ .
Jag skulle idag sätta en större del, kanske allt på indexfond. Om man vill safea så kan man ju sätta av 50 k på fasträntekonton tex hoistspar eller SBAB.
Medan du funderar borde pengarna åtminstone vara på fasträntekonto, man kan ju binda 3 månader i taget. Det är betydligt bättre än att de ligger på noll/låg ränta.
Jag känner detsamma men får vi placera pengarna som vi vill?
och måste vi placera i fonder via LF och betala deras extra avgifter eller kan man på något sätt placera om i t ex Avanza/Lysa? Måste vi ha pengarna hos LF? Det är väl sonens pengar och inte bundet till den bank som betalade ut det?
Pengarna måste fortsatt stå i barnens namn och under överförmyndarspärr. Så det utesluter i alla fall Lysa, avanza vet jag inte. Så ni kan flytta dem till annan bank så länge de två kriterierna går att uppnå. Vi gjorde det enkelt för oss och tog vår banks globala indexfond som rekommenderas här. Tog alla pengar i indexfond då barnet var 7 år.
Är dock lite kluven hur vi ska göra med fördelningen längre fram. Barnet kommer ju få tillgång till pengarna när det blir 18 men man hoppas ju att hen inte kl mer bränna dem på en gång så kan inte riktigt bestämma hur vi ska se på sparhorisonten.
Jag har varit med om liknande (ungefär samma summa) och ansökte till slut om uttag från överförmyndarspärrat konto, googla så hittar du vilken blankett du ska använda. Pengarna finns idag på en ISK i barnets namn på Avanza utan överförmyndarspärr. Jag försökte först öppna en ISK med överförmyndarspärr på ett flertal olika banker, men det var väldigt omständigt och jag lyckades aldrig.
Tack, men jag har för mig att det var dåligt att ha konto i avanza/lysa i barnets namn, var det pga skatter och liknande? Har för mig jag såg ett inlägg om det, annars vore det det bästa eftersom jag själv gillar avanza och tycker det funkar bra
Jag vet inte om vi kan få ut pengarna och sätta det i vårt namn. Jag tror inte det är helt bra heller eftersom vi idag är skilda och även om vi har en god relation tror jag det är bäst att pengarna står på barnet.
Det är inte dåligt med ISK i barnets namn. Faktum är att det har skattefördelar. Men många försöker hindra att barnen får pengar på 18 årsdagen vilket man ju kan göra om det är egensparade pengar men vilket du i princip inte kan göra utan att bryta mot lagen.
För ett annat perspektiv känner jag flera som fått pengar på 18 årsdagen och inte bränt dem på dumheter men däremot en förälder som mer eller mindre förskingrat pengar från ett barn.
Har också barn med pengar på överförmyndarspärrat konto. Om ni öppnar ett fondkonton eller liknande som också är överförmyndarspärrat i barnets namn är det bara att göra överföringar mellan kontona, dock brukar man behöva ta hjälp av en banktjänsteman för själva transaktionen då det inte funkar via tex internetbanken.
Det går utmärkt att öppna isk i barnens namn i Avanza eftersom de har riktiga kontonummer, till skillnad från de mindre nätmäklarna. Dock behöver samtliga vårdnadshavare underteckna.
Vet inte hur det fungerar med överförmyndarspärr då jag inte varit i den situationen. Kanske @janbolmeson och @carolinebolmeson kan göra ett avsnitt i frågan?
Tack för svar, då behöver jag bara få LF att låta oss överföra pengarna i så fall. ett avsnitt vore bra, säkert fler som har barn som av någon anledning har fått en större summa pengar som är låsta.
Detta funkar inte om pengarna redan är under överförmyndare. Det är ungens pengar och alltså inte föräldrarnas. Går inte att stjäla pengarna till isk i eget konto då.