Spara till barn hos Avanza

Jag har idag ett spännande till min dotter hos LYSA. Men jag såg via julkalendern att Avanza tillåter konto som minderårig.
Men jag undrar lite om hur det fungerar .
Jag hittade ingen bra information på deras hemsida.
Hur sätter barnet in pengar. Går det att ta ut pengar?
Jag vet att det fanns regler om hur vårdnadshavare kan använda barns pengar.
Om det ska fungera som alternativ till att ha pengar hos Länsförsäkringar så behöver hon ju kunna få ut pengarna.
Det är inga stora belopp men mest presenter vid jul och födelsedagar

Har ett par ISK i barnens namn på Avanza.
Går enkelt att swisha in pengar från vem som helst. Fördel är att det är skattefritt att spara upp till 150k, 300 nästa år. Går att få ut pengar om bägge vårdnadshavare är överens och att det är till gagn för barnen (t.ex. insats till lägenhet, utbildning etc), men är en del meck vad jag förstått. Aldrig provat själv.

1 gillning

Jag undrar också om det går att öppna ett sparkonto

Inte provat, men borde gå. Kolla deras fråga / svar eller kontakta kundservice

Utmaningen med sparande(oavsett form) i barnets namn blir att det är extremt svårt att lyfta ur pengarna. Och att dem automatiskt tillfaller barnet vid 18års dagen.

Oavsett om barnet befinner sig i ett missbruk, hatar sina föräldrar och bara vill leva loppan på krogen etc.

Jag har ett sparande i mitt namn som jag märkt med barns namn. Om och när jag ger dessa till barnet är upp till mig och beror på vilket behov som finns i form av kapital och barnets mognad att hantera det
.

Jag håller inte riktigt med om att det är extremt svårt att få ut pengar från ett barns ISK, men det är juridiskt reglerat och kräver rätt motivering. Som förmyndare kan man göra uttag så länge det gynnar barnet, till exempel för utgifter som rör utbildning, bostad eller vård. Däremot får pengarna inte föras över till ett eget konto bara för att man tycker att ett större belopp vid 18 års ålder känns olämpligt. Den typen av resonemang räcker inte juridiskt.

Om kontot är spärrat, vilket sker automatiskt om tillgångarna överstiger åtta prisbasbelopp (cirka 460 000 kronor), behöver man överförmyndarens godkännande för att göra uttag. Då måste man kunna visa att syftet med uttaget är till direkt nytta för barnet, inte bara att man vill omfördela pengarna.

Så det är inte omöjligt att få ut pengar, men det kräver att allt sker korrekt och i barnets intresse. För den som vill ha full kontroll över när och hur pengarna ska ges vidare är det enklare att spara i eget namn via en kapitalförsäkring där barnet står som förmånstagare. Då bestämmer man själv när pengarna betalas ut, utan att behöva gå via överförmyndare eller hantera spärrar. Dock kan man då gå miste om skattefördelarna om man själv redan äger tillgångar i ISK/KF över brytgränsen.

En annan fördel att ha egna ISK för barnen är att man kan få chans till större tilldelning vid attraktiva IPOs om man gillar att hålla på med det.

1 gillning

Det var lite det som var min poäng. Det går, men det är oflexibelt och vad som är i barnets intresse/bästa kan förändras fort i de övre tonåren.

Jag personligen kör billiga globalfonder och låter IPOs och aktiespekulation vara. Jag som person anser också att det är värt den extra skatten för att ha kontroll över pengarna tills dess att barnet är redo att hantera dem.
Det har att göra med min bakgrund och det faktum att en tredjedel av dem som jag växt upp med har det gått väldigt bra för i livet, resterande har det gått mindre bra för. Jag vet hur lätt det är för ett barn att glida fel. Var sig de har bra, stödjande och engagerade föräldrar eller inte.

Mjo, är givetvis upp till var och en att avgöra. Sparar men i en globalfond med 7% i avkastning och startar med 300tkr blir det ca 60tkr mer i avkastning kommande 15år om gränsen behålls, men kan bli både högre och lägre beroende på regering och politik. Den som lever får se. Om det skaver kanske det är lugnare för sinnet att spara på eget KF med förmånstagare.

1 gillning

Borde kanske inte svara då jag inte kommer bidra men ett svar:) Men ett perspektiv.
Jag har aldrig förstått sparande till barn med öronmärkt konto oavsett Avanza eller annat. Eller jag förstår men ser inte poängen med det. Samman med att ha olika konton för semester, hus eller likande. Det är ju samma pengar som går in (dvs dina). Jag sparar så mycket jag kan in på samma ställe. Sedan värderar jag utgifter löpande. dvs vad är jag beredd att lägga på en resa, cykel eller vad det än är. Samma komma gälla när barnen blir äldre. Tror inte det gynnar något barn att få en klumpsumma pengar utan jag kommer försöka utgå från vilket stöd de behöver och vad jag kan ge där och då.