Pedagogiskt sparande för tonåring

Det är dags för vår äldste att börja gymnasiet, och han vill nu gärna ha hela “sitt” studiebidrag. Hittills har han fått 500kr i månadspeng. Hursomhelst så kom vi fram till ett upplägg som alla tyckte var bra:

Vi föräldrar ger vidare bidraget på 1250 kr, men vi ställer att krav på att han sparar 250kr i månaden i en fond i 3 år, tills den dag han tar studenten. Vi sätter dessutom in ett startkapital på 10.000kr, detta kapital+månadssparande bör sannolikt/förhoppningsvis kunna ha växt tydligt på 3 år och därmed ha visat sonen hur bra det är att spara och investera. (vi har sparat till barnen sedan de föddes, så det finns mer, men detta kändes som en lämplig summa att råda själv över)

Efter en hel del meckande och fysiskt besök på banken (Länförsäkringar) så sattes ett ISK upp i sonens namn. Nu visar det sig dock att detta ej är synligt för sonen, utan endast jag kan se och handla. Därmed faller hela vårt pedagogiska upplägg. Sonens makt över pengarna och möjligheten att se utvecklingen går inte att lösa enligt LF. De får först det när de fyller 18. Trist tycker jag som vill se honom växa med ansvaret…

Fråga: Någon som har tips på bank där en 15 åring kan få råda över sitt ISK själv?

Tyvärr inget tips om bank.

Men däremot kan jag ju säga att ni kan utnyttja läget för att göra det ÄNNU mer pedagogiskt.

Ni kan låta sonen räkna ut själv den svåra vägen hur mycket han har på kontot genom att kolla på kursen och räkna baserat på insättningsdatum hur mycket pengar det borde ha blivit :slight_smile:

Kompisar gör så att åt sina barn att de sitter och ritar på rutpapper för att pedagogiskt förklara hur mycket man kan räkna med om börsen går si eller så - och så sammanställer de som en liten ‘rapport’ varje kvartal om hur det gått.

Varför ska han spara dessa i en fond? Verkar mer pedagogiskt att han sparar upp en buffert på ett annat konto till större utgifter. Det kommer komma behov av att kunna åka på resor, köpa dyrare prylar/kläder mm.

Dessutom, så fort han fyller 18 går studiebidraget direkt till honom och ni har inte längre rätt att styra över det.

Vad jag vet måste man vara myndig för att få kontroll över ett ISK.

Har söner som är 14,15 som jag skaffat ISK till på Avanza! Dom kan själva logga in och jag som förmyndare ser det även via min inloggning!

För all del, men jag är mer inne på att han får se och handskas (lär sig hålla fingrarna borta) med sparkapitalet.

Inte alls det min frågeställning handlade om, men det får han ju spara till med sina resterande1000 kr/mån, eller skaffa sig ett jobb. Men frågan gällde ju hur vi kan ge honom direkt insyn i och helst kontroll över ett eget ISK.Om det är 18 år som gäller är det ju trist men inget att göra något åt.

Tack, toppen isf, kollar upp det!

Vår 13-åring har också det. Vi har haft lite bekymmer med hur han ska få pengarna från SHB till Avanza så ibland har jag fått flytta över. Men med Swish kan han fixa själv. (Har inte tillräckligt stor månadspeng för att ha sparande på autogiro än).

1 gillning

1250 är inte mycket i dagens läge. När hans sociala liv drar igång på allvar kommer han få ont om pengar. Ska han dessutom stå för vissa inköp för dessa pengar så kommer han att få det tufft.

Det är därför det är bättre att placera pengarna på räntekonto snarare än i fonder. Han kommer sannolikt att behöva dem, om han är en standardtonåring. Han bör bara placera pengar i fonder som han långsiktigt kan avvara.

Ehheee,.? Du verkar inte förstått, syftet är att lära min tonåring att långsiktigt spara. 3 år är en lång tid i den åldern. (Om resterande 1000kr räcker är inget jag behöver råd kring, utan det är väl rätt uppenbart att han kommer att behöva tillskott, som han får förtjäna på något vis)

Vad tänker ni välja för fond?
3 år är länge för ett barn men kort när det kommer till investeringar.

10k +250kr/mån kan lika gärna ligga minus som plus efter 3 år om ni väljer fond med stor exponering mot aktier :thinking:

2 gillningar

Man vill sina barn väl, men 3 år är ganska kort tid för ett långsiktigt sparande. Pedagogiken bör vara att man tar upp sparande på bank för bufferten och sen för resterande så kan man spara i fonder.

Det finns olika tillgångsslag i typ av fonder.

Men vad vill du att utfallet skall vara? Vad gör du om vi möts av en börskrasch om 3 år?

Jag skulle köra 250kr var som sätts in i ett Avanza ISK-konto. Sen får ni sätta er en gång i månaden och diskutera vad ni vill köpa.

2 gillningar

Kan ju svara för hur vi tänker här. Vår 13-åring gör inte av med mycket pengar. Så mer än hälften av månadspengen blir över varje månad. Han har själv bestämt hur mycket han vill ha på vanliga banken. Det som överstiger den summan flyttar han till Avanza. Där har han både sparkonto och ISK. För enkelhetens skull investerar han bara i en globalfond. Ungefär hälften sätts på sparkontot. Han vet att pengarna på ISK kan försvinna. Målet är att följa dem i upp och nergång. Förhoppningsvis blir det någon krasch under åren så att han verkligen förstår att värdet kan gå ner rejält.

Om vi befinner oss i en dipp när han blir 18 spelar ingen roll, han ska ju spara på lång sikt. Det är inte dessa pengar som ska gå till körkort/student eller annat. Det är grunden till hans framtida långsiktiga sparande. Om vi misslyckas och han ändå väljer att ta ut pengarna när han är 18 så är det hans val. Vi väljer ju hur mycket han ska få i månadspeng så för oss är ju de pengarna borta oavsett om han spenderar dem direkt nu eller när han är 18.

Vi har annat sparande i vårt namn som vi kan välja att ge när vi själva vill.

Tack. Väldigt likt hur vi tänker. Har ju sparat för barnen sedan de föddes, så vi kommer ju att stötta dem större när det är lämpligt. Men just detta handlar om att förstå sparandets natur.

För att få igenom sparandets natur så borde ni köra, 100kr månadsinsättning under 3 år på ett vanligt sparkonto (Resursbank, SBAB) och sen kör ni 100kr på Avanza Zero. Varje månad. Sen kollar ni varje år på utvecklingen

1 gillning