Jag sparar idag till min tonåring och har lagt undan en ganska bra slant sett från de förutsättningar jag har. Jag funderar på att starta ett ISK sparande som står I barnets namn, med en mindre summa pengar som jag tar från det jag redan sparat till barnet, typ 50000 kr, samt att jag lägger ett mindre månadssparande om 500 kronor eller så där så att barnet själv kan följa med och se effekten.
Syftet är tänkt att det ska vara pedagogiskt och ge tonåringen ökad barnets förståelse för hur pengar och ränta och sparande fungerar på ett väldigt konkret sätt som vi kan diskutera tillsammans om.
Till saken hör att jag har barnet hemmaboende endast varannan vecka (och jag inte är speciellt imponerad av den andra förälderns förhållande till pengar och sparande, så det känns jätteviktigt för mig att utifrån min egen synvinkel hjälpa mitt barn att få ett sunt förhållningssätt till pengar och sparande).
Jag vet att det finns många olika uppfattningar om detta, och att många tycker det bästa är att behålla full kontroll över barns sparande själv och det finns säkert många goda argument för det också.
Fråga:
Tänkte se om jag kan använda det här forumet till att få lite andra infallsvinklar kring fördelar (förutom skattemässiga) / nackdelar med sparande direkt i barnens namn, och att eventuellt råd om upplägg?
Det är ISK du vill spara i?
Annars är Kaptitalförsäkring ett alternativ.
I båda fallen tillfaller kontot till ditt barn på 18-års dagen och du har noll att säga till om vad pengarna ska användas till.
Om du väljer att spara till ditt barn i ett ISK, i ditt eget namn, ingår det dock i både bodelning och dödsbo.
Det innebär att om något händer i framtiden, som skulle leda till en bodelning eller att sparandet tillfaller dödsboet, så finns det en risk att någon annan gör anspråk på pengarna som var tänkta till ditt barn.
Det som då är bra med kapitalförsäkring är att du kan spara i ditt eget namn, men med barnet som förmånstagare .
Ja, min ursprungliga tanke var att spara i ett ISK i barnets namn, just för att barnet ska få äganderätt och därmed också ett konkret ansvar den dagen barnet blir myndigt. Tanken var att det skulle vara en “läropeng” och en egen synbar “buffert” som tillhör barnet. Förhoppningsvis ska resultatet blir att pengarna förvaltas på ett bra sätt framöver. Visst finns risken att pengarna används på ett icke ansvarsfullt sätt, och att de sätts sprätts på omgående vid 18årsdagen på tvivelaktiga saker. Jag ser det i så fall som en icke önskvärd men väldigt konktet lärdom till den då unga vuxna, pengar tar slut om man inte vårdar dem).
Jag ska definitivt titta närmare på kapitalförsäkring som alternativ särskilt om det går att kombinera med pedagogisk insyn för barnet under uppväxten. Min initiala tanke med ISK var att det finns ett syfte med att det är mer flexibelt.
Risken gällande ansvar etc och att någon gör anspråk pengarna tänker jag också är en väldigt viktig diskussion att ha, jag har såklart egna erfarenheter av det med den andra föräldern till barnet. (När det gäller mitt egna sparande så har jag ett upprättat testamente).
Jag tycker att det är bra tänkt med ett ISK-sparande i barnets namn, just för det pedagogiska i att hen får vara med och se hur det funkar.
OBS om/när du öppnar ett ISK i barnets namn att inte tillåta att vårdnadshavare kommer åt sparandet var för sig. Se till att det bara är du som kan göra uttag, alternativt båda vårdnadshavarna i kombination. I annat fall kan den andra föräldern göra uttag från kontot utan att du vet om det.
Precis som du är inne på kan det vara en viktig lärdom för barnet, både att vara med under en längre tid med regelbundna insättningar och att därefter få tillgång till pengarna på 18-årsdagen. Och om pengarna bränns snabbt efter 18-årsdagen så är även det något att lära sig av. Ju tidigare man lär sig desto bättre, men då kanske beloppet inte heller ska vara för högt.
Beroende på ålder (och därmed antal år till 18..) så tänker jag att det skulle kunna bli för mycket pengar att få tillgång till över en natt på 18-årsdagen om startbeloppet är 50 000 kr.
Jag hade föredragit om slutbeloppet var max 50 000 kr, men det är såklart individuellt och ni kanske har en helt annan ekonomisk situation än jag har. Kolla gärna in Ränta-på-ränta-verktyget om du inte redan har gjort det:
Ett annat tips är Julkalendern som jag verkligen kan rekommendera:
Det primära sparandet hade jag sparat i mitt namn och inte berättat för barnet. I lärosyfte kan du öppna ett nytt konto, i barnets namn, där ni tillsammans sätter in en mindre slant och hanterar det tillsammans.
Högst ovetenskapligt så har jag observerat tre mönster hos de unga som har svårt att hålla i sparpengarna.
Noll ekonomiskt vett, har inte lärt sig hushålla med pengar, fattat hur man lägger upp ekonomin smart eller hur man bör prioritera.
Har för lite övriga pengar, extrajobbar/sommarjobbar inte så när den där charterresan som alla ska åka på kommer så har de inga andra pengar att ta av än sparpengarna.
Har en alldeles för hög burn rate och en livsstil som de absolut inte har råd med om inte föräldrarna sponsrar alla tråkiga kostnader. Detta gäller särskilt de som jobbar och fortfarande bor hemma. När de flyttar hemifrån ryker sparpengarna i snabb takt för de är inte vana vid att behöva begränsa sig.
För de som har ekonomiskt vett, tillräckligt med andra pengar och inte vänjer sig vid vanor de inte har råd med verkar det inte vara några större problem att använda sparpengarna klokt.
Jag tycker det är en jättegod tanke och särskilt med det syftet du beskriver. Att dessutom lägga på snack om ränta på ränta och andra gobitar från forumet så ger du ju fina förutsättningar att gå in i vuxenlivet med bra ekonomiskt tänk.
jag tror faktiskt att fler unga skulle förvalta en kapital bra än att slösa det på olika saker. jag hade själv ett arv i aktier som jag kunde bränt som ung men va klok nog att hålla i dom tills jag skulle köpa hus som 35 åring.
Tack för alla delade infallsvinklar, tips & råd, invändningar och tankar.
Jag bestämde mig för att ge min tonåring en chans. och det blir ISK i barnets namn (istället för KF). Kommer att testa “julkalendern”. Det var lite svårt att helt förstå upplägget med den, men det jag förstår med julkalendern så verkar syftet överenstämma helt och hållet med vad jag försöker uppnå med min tonåring.
Jag tycker att det låter som ett sunt upplägg. Ungdomar måste också få chansen att ta ansvar för att kunna lära sig. Min upplevelse är att de flesta 18åringar kan hålla kvar i en summa, och det underlättar om de fått följa utvecklingen och fått tydlig information att det är pengar man själv sparat ihop länge för ungdomens framtid och att meningen med gåvan är att det ska vara till något varaktigt tex hjälp till bostadsköp.
Sen är det bra att du redan har tänkt att det skulle kunna ”brännas upp”, så att det inte är mer på kontot än vad du skulle kunna tänka dig att förlora som läropeng.