Som förälder vill man ge sitt barn den bästa möjliga starten i livet. För många handlar det om att spara till de tre stora skiftena vid 18 år: stå på egna ben ekonomiskt, skaffa eget boende och börja jobba eller studera. Men det är en balansgång – en stor summa pengar kan lika gärna stjälpa som hjälpa.
Jag har en situation där mina barn har ett större sparande än jag själv (bla pga tagit pengar för bostadsköp från min portfölj). Jag tycker det är svårt att veta när man ska skruva ner på barnens månadsspar och rikta in mer på sitt eget, samtidigt ser jag med ränta-på-ränta att oförändrad takt till barnen kommer ge möjlighet för 1/3 kontantinsats i framtiden, känns lite trist att då ev skruva ner och bort från det. Högre total sparkvot är tyvärr inte ett alternativ idag.
Om dina barn har ett större sparande än dig själv ser jag all anledning att prioritera dig själv högre. Sätt på dig själv syrgasmask innan du hjälper andra tänker jag.
Svårt att säga speciellt mycket utan mer information men dina barn har ju ett eget ansvar i det sen. Låter redan som du hjälpt dem mer än många föräldrar gör.
Sen beror allt på vad dina mål är osv men det låter ju som att det finns en önskan om att prioritera dig mer själv.
Du har helt klart bra poänger och det handlar nog i mångt och mycket om att jag själv behöver påminnas om detta.
Ska försöka frigöra någon ytterligare % i sparkvot men framförallt skruva om lite sparande från barnen till mig själv (obs att allting står i mitt namn).
Vi sätter in 10 000 dollar på våra barns aktiedepåer en gång per år och fyrååringen har därför redan motsvarande ungefär 500k SEK. Vi bor utomlands så det finns annorlunda konton här. I vårt fall är det ett slags konto där barnen får full tillgång till pengarna på 18-årsdagen (UTMA account).
Så det ger mig lite oro det där med vad som kommer hända på artonårsdagen. Tanken är att pengarna ska gå till college om det behövs (om de inte får stipendier). Men chansen är stor att de får stipendie till college eller läser gratis på HHS i Stockholm eller liknande. Så just det där med om man är redo att få potentiellt ett antal miljoner på artonårsdagen är något jag önskar att jag visste. Fick själv ett par hundra tusen när det begav sig och det försvann rätt snabbt på lite backpacking osv…
Edit: man kan välja en ålder på UTMA kontot när barnen får tillgång till pengarna och jag tror det är upp till 21 år. Så jag kanske borde öppna flera. Typ ett mindre konto för 18-årsdagen och ett större för 21-årsdagen eller något. Jag tror att man kan tömma kontona tidigare om det används till utbildning. Så det är kanske en lösning. Vänja dem lite vid 18 och sedan får de ytterligare pengar lite senare.
Lär och uppmuntra dem att själva sommarjobba och spara, säg att ni kommer matcha/dubbla deras sparande när de är 18. Har de sparat ihop 70 000 så kommer ni ge dem 140 000. (Upp till viss gräns). De har således förtjänat pengarna vilket sänder bättre signaler än att bara få en stor summa utan prestation som de kan påverka.
Barnbidraget med lite gott och blandat hos börsen i våra namn som föräldrar. Tur det, vid 18 hade hon bränt allt, nu 22 och klokare och påbörjad överföring av innehav. Ovanpå det 100 tusen i fysiska ädelmetaller. Känns faktiskt riktigt bra och stolt som förälder att vi lyckades genomföra alltsammans.