Tips för överlämnande/förvaltning av barnens sparkapital

Vi har sparat ihop strax under 200 000 per barn, och det börjar bli dags att överlämna pengarna. Dock sa äldste sonen i ett ögonblick av självinsikt att han helst ville att vi förvaltade pengarna några år till, då han inte planerade köpa bostad ännu. De har hittills befunnit sig i en aktiefond (Nordea minns inte vilken), gått helt ok. Vi vill nu ha en eller flera goda placering för de pengar vi lyckats spara ihop, men ser gärna att de kan fortsätta växa lite. Hur hade ni gjort? 5 års sparhorisont i första hand?

1 gillning

Jag hade nog flyttat till en global indexfonder eller fondroboten LYSA och kanske justerat allokeringen aktier / räntor. För om pengarna ska användas säg om ca 5 år, så är det ganska lämpligt att bara ha 50 % aktie-andel och resten i räntor.

Alternativet är att ta ut 50 % av pengarna, lägga dem på sparkonto med insättningsgaranti och sedan lägga resten i LYSA med 100 % aktier. Effekten blir lite den samma.

Sedan hade jag även passat på att försöka ställa krav i samband med överlämnadet att i alla fall sätta sig in lite i t.ex. en fondrobot / indexfonder. :slight_smile:

1 gillning

Det är kanske ett bra tillfälle att motivera barnen att ta hand om en liten summa själv och förvalta dem enligt ovan? Man lär sig rätt mycket bara genom att göra handgreppen själv och titta lite på börsens rörelser under ett tag. Kanske be dem förvalta 10-20% med er support? Lysa eller 100% globalfond på Avanza för den delen, och sköt till börja med räntedelen i den biten ni förvaltar. Efter ett tag kan de köra 50/50 själva.

Känns som ett perfekt läge att lära sig förvalta pengar, något som kommer löna sig i 30-50 år, och till slut kommer göra ännu mycket större skillnad i deras kapitaltillgångar än pengarna de får nu :slight_smile:

Säger detta för jag önskar att någon hade fått igång mig att investera på detta sättet når jag var 20 :slight_smile:

3 gillningar

Det är hög tid att involvera barnen i placeringarna och det är föräldrarnas uppgift att lära dem. Allt har för- och nackdelar, index, Lysa, aktiva fonder.

Det viktiga är att förstå skillnaden på olika placeringsalternativ så att barnen på sikt själv kan ta ställning. Självständiga människor är starkare människor.

1 gillning

Jag är generellt emot att ställa krav eller villkor då man ska ge pengar till barn eller unga vuxna, kunskapen om ekonomi och förvaltning bör man försöka förmedla på annat sätt är som villkor för att få pengar. Antingen ger man dem pengarna eller inte, finns inga mellanting tycker jag (du får pengarna om…).

Under min uppväxt fick jag höra att jag hade det “väl förspänt” och att de hade sparat pengar åt mig, fick även höra att jag inte skulle säga något till mina kompisar. Detta gjorde att jag hela tiden hade en känsla av meningslöshet kring att anstränga sig för att tjäna/spara pengar, det jag kunde tjäna ihop var ju så lite jämfört med vad de sparat åt mig. Det gav också en känsla av att jag själv inte var tillräcklig utan beroende av deras välvilja.

Nu var det ju inga jättebelopp som var aktuella utan i slutänden blev det mest destruktivt då sättet att kommunicera kring pengar i första hand var avsett att få givaren (mina föräldrar) att känna sig duktiga. Det hade varit bättre med uppmuntran till eget ansvar och hjälp kring hur ekonomi fungerar!

3 gillningar

Tack snälla för goda råd! Mission started, sonen har öppnat konto på Avanza idag och har börjat kika på vad aktier, fonder och räntor innebär. Målet är att vi placerar pengarna tillsammans, och att kanske en mindre del kan användas som “learn by doing”. För vår familjs ekonomi så är den sparade summan en stor summa, och det är viktigt för oss merparten förvaltas tryggt för kommande bostadsköp.

4 gillningar

Egentligen borde man veta hur gamla barnen är, men det låter som de är runt 19 år.

Det låter som en mycket god idé att ge barnet 10-20% av pengarna per år. Jag skulle säga ännu mer om barnet är moget, men så verkar ju inte vara fallet.

Jag håller med Jan om en hel del men inte vad gäller val av sparformer. Ta 10 000 kr första året och investera fritt på Avanza. Välj några aktier och fonder, se hur det går. Reflektera.

För jag har väldigt svårt för indexfonder, och ännu svårare för produkter som Lysa. De skapar inget engagemang och intresse för sparandet, och även OM de skulle visa sig överlägsna vad gäller kapitalförvaltning, teoretiskt sett, så är jag övertygad om att de till slut blir suboptimala för de blir lätta att nalla från och urtråkiga att fylla på.

Ungefär som att berätta för sin 16-åring att det är dags för den första övningskörningen, varefter du låter barnet “köra” din helt autonoma bil. Kunskapsinlärning, glädje och engagemang = 0.

Håller med om att man inte bör ställa krav eller ultimatum kring att få eller inte få och att det sannolikt leder till att de inte vågar vara sig själva eller experimentera pga risken att hamna i onåd.

Mycket bättre att under lång tid låta dem experimentera och lära sig successivt, ett bra exempel är @janbolmeson med veckans/månadens aktie. Låt dem bli bekanta med hur det ekonomiska systemet fungerar, vad det finns för värdepapper, göra vinster och förluster och så vidare. Förlorar man ett par hundralappar/tusenlappar som ung kan det svida, men är monetärt försumbart och kunskapen kan vara värd mycket.

Ni kan ju förvalta 80-90% utifrån era kunskaper och samtidigt berätta för barnet hur ni tänker och varför, sedan får barnet 10-20% att investera och experimentera med på egen hand (läropengar).