Nån här som ”haft samtalet” med sin tonåring och som kan hjälpa mig?
Bakgrund:
Min tonåring fyller år och ska få ta över några års sparade barnbidrag som står på Lysa. Jag vill ju passa på att skicka med en del av den kunskap/erfarenhet som ligger bakom. Men hur komprimerar man det och gör det intressant?
Hen är normalt(?) ointresserad av det mesta som den vuxna världen har att erbjuda, speciellt sånt som kräver fördjupning eller långsiktigt engagemang. Att läsa en bok, blogg eller lyssna på en ekonomipod går fett bort.
Är det nån som har tips på korta videos som förklarar basics om aktier, räntor, marknaden, risk, tillgångsslag, mm. Tänk TikTok, influensers, mm.
Sorry @janbolmeson men materialet här på RT passar oss föräldrar bättre än morgondagens sparare
(Hey, kanske är det nästa utmaning för dig - att bryta igenom hos Generation Z?)
Man kan i praktiken köpa sig löneförhöjning genom att månadspara. Månadspara (investera) en tusenlapp i månaden i tio år, så har man köpt sig en lönehöjning på tusen kronor i månaden resten av livet. Svårare är det inte.
Bara att bestämma hur hög lön man vill ha och göra investeringen som behövs
Hotivation fick mig att bli intresserad/fortsatt vara intresserad. - vill du jobba till du är 75 år 5-6 dagar i veckan och bara leva på helgerna?
Tvinga ut din tonåring på arbetsmarknaden, sommarjob t.ex, så kommer hen att inse att du har alla svaren.
How money works gör 10 min långa avsnitt på YT om en rätt så dyster framtid. Väldigt clickvaitiga avsnitt och kan nog ses av en ointresserad tonåring.
Nämen ta det lugnt. Din tonåring har kroppen full av hormoner och huvudet fullt av… grejer.
Avvakta lite tills hen är intresserad. Det kan dröja till 30, alla mognar olika snabbt och på olika sätt. Fram till dess är du en klok förälder och förvaltar kapitalet, och ger råd när hen är mottaglig.
Lite sent att fostra om någon i elfte timmen. Lycka till.
Man hör alltid någon variant av denna ursäkt till ungdomars oförmågor. Att ta över ett sparande tolkar jag som övre tonåren, då ska bollen vara så pass utvecklad att detta inte påverkar en.
Tror inte ett enskilt samtal räcker. Du behöver inspirera till detta över tid för att skapa intresse. Tänk föräldrar som är akademiker får ofta barn som blir akademiker. Föräldrar som är företagare får ofta barn som testar att starta eget och så vidare. Sannolikt både ser barnen detta hos sina föräldrar samt är med i diskussionen om ämnena vid middagsbordet.
Jag har informerat min dotter att innan hon fyller 18 så kommer hon och jag dra iväg till något spa-hotell för en natt och där kommer vi lägga några timmar på min “investeringsskola”. Jag tänker att jag ska hålla det basic och interaktivt. Titta mindre på hur och mer på frihet, möjligheter, gratis resor för avkastningen etc. Låta henne gissa vad 1000 kr i månadsspar blir med ränta på ränta över X antal år etc.
Om hon inte är engagerad eller inte vill kan hon glömma pengarna vi investerat åt henne sedan hon föddes och det vet hon (och hon vet också att det inte är tomma hot).
Vad hon väljer att göra när hon väl har kunskapen är sedan upp till henne. Jag HOPPAS förstås att hon börjar investera åtminstone en liten summa varje månad.
Har samma problem med “Sladdis”. Har just köpt en stor whiteboard och hängt upp i vårt gemensamma kontorsrum i bostaden. Nu blir det en timmes privata ekonomilektioner en gång i veckan, vilket jag ser som en liten men viktig förlängning av den dagens ordinarie skolgång. Vi börjar med “Lån, amortering och räntor”.
Just i detta fall handlar det om att se till att de pengar vi förvaltat för hennes räkning inte slösas bort på något som inte ger henne en bra start i vuxenlivet.
De andra punkterna du nämner är något som jag anser ingår i varje normal del av löpande uppfostring. Hon har exempelvis sedan 10 års ålder lagat mat en gång i veckan åt hela familjen. Hon planerar också den maten själv (mycket koreanskt just nu). Vill hon ha något specifikt tvättat så gör hon det och hon fick själv välja om hon ville ha hela barndbidraget med motkrav att lösa alla kläder och nöjen med det eller fortsätta ha månadspeng. Hon ville tänka en dag och hade sedan gjort kalkyler på vad som skulle passa henne bäst innan hon bestämde sig för barnbidraget.
Att månadsspara i en fondrobot, dvs “hur” är inte lärdomen jag vill att hon primärt ska ta med sig, snarare vilka möjligheter det öppnar upp att förstå kraften i ränta-på-ränta, möjligheten att uppfylla större livsmål om hon investerar delar av sin inkomst. Att sätta mål över huvud taget inom olika områden, att följa upp dem och kraften av att ha en riktning i livet. Jag vill att det ska vara ett glädjefyllt dygn i våra liv där hon får fundera på vad som är viktigt för henne även om det kan och förmodligen kommer förändras över tid.
Det här med barnuppfostran känns som ett ständigt “trial and error”, så jag har ingen aning om ifall jag gör “rätt”. Kan återkomma om 20 år och berätta hur det gick
Du skulle kunna prova att berätta lite anekdoter då och då över olika ekonomiska misstag du känner till. Berättelser är lättare att ta till sig för den ointresserade.
Det är generellt viktigt att de förstår några enkla principer så att de inte tabbar sig eller blir bortkollrade av nån vän. En tonåring jag pratade med sa tex att det var ”bättre att sälja av nu när börsen gått upp så att man inte tappar vinsten”, hen tänkte alltså som att fonderna var som ett sparkonto som gick upp och ner och hade inte förstått vad aktier är riktigt. Det är lätt att tänka fel på det viset och göra misstag. Detta exempel kan man göra till en anekdot och berätta.