Hur förklara kapitalförvaltning för ointresserad tonåring?

Det hade varit enkelt.

Kan även ta en biltur genom det socioekonomiska landskapet och peka var folket bor och varför dom kanske valt att bo just där, skapa lite debatt och utan att peka finger förklara varför vi så fördomsfullt tycker det vi tycker och hur vi kommer fram till vad som är en god människa, god medborgare eller om man hellre är en roffare som utnyttjar andra människor och systemet.

Eller om att livet är en balansgång, vill man resa, ha sommarstuga, ha båt, ha många barn, göra karriär och vad du än väljer för inriktning och mål har allting konsekvenser.

Jag har ett brett spektrum bland mina vänner och jag kan inte säga att någon av dom har gjort mer rätt än någon annan, någon är högt uppsatt chef, någon är politiker, någon pluggar, någon städar och någon lever som ski-bum i alperna och samtliga är 50+. Dom verkar lyckliga för det mesta.

Deras barn har gjort tvärtom, men ju äldre dom blir ju mer påminner dom om sina föräldrar.

2 gillningar

Har nog nämnt det i någon annan tråd, så är här mitt upplägg.

Barnen (13 & 16 år) har egna Avanza konton sedan många år tillbaks. Överskott (födelsedagar mm) brukar de sätta in där. Vi tillsammans pratar om vad de ska köpa. Tidigare så “tvingade” jag dem att välja aktier de kände till, så de äger McDonalds, Roblox, Ferrari mfl. Idag så blir det oftare globalfond eller något annat som de tycker är intressant. De får en månadsrapport varje månad på hur de ligger till. Vi har också i familjen en total transparens så de har även koll på familjens hela sparande, intäkter mm. Jag utgår från min egen uppväxt där jag inte fick så bra koll, vilket gjorde att jag inte kom igång med sparande förrän lite sent i livet. Jag vill att de ska ha en bättre koll. Pengarna på Avanza är ganska så låsta, men i samråd med oss föräldrar kan man ta ut en slant för ett större inköp, ex ny mobil.

Det var kort hur jag tänker med mina barn.

3 gillningar

Jag är uppväxt på 60-70 talet. Första jobbet, dela ut papperstidningar på söndagar upp kl 03.00. Andra jobbet sälja söndagstidningar vid dörr, Sommarjobb alla somrar från 16 års ålder ofta på industri med 2-skift.
Alla dessa jobb gav tydligt koppling mellan pengar och ansträngning och svettigt och obekvämt i många yrken speciellt sommartid.
Rejält studiemotiverande.
Jag skulle kräva en mindre kurs och därefter prov på kunskaper för att ge tillgång till pengarna. Den kan du hålla helt själv. Ingen rocket science .
Jag skulle också om ungen är under 18 och det är möjligt kräva redovisning avseende dom stora dragen i tänkt spenderande. Större summa till en ung person blir ofta inte bra. Lätt att känna sig rik och spendersam. Varför arbeta i sommar ?. Att vara ledig är skönare om man har pengar nog för stunden. Bingo.

Min son är 9år nu. Jag började i 7-årsåldern med liten veckopeng. Vi samtalade om hur man hushållerska med pengarna, sparar en viss del och satte lite “krav” på honom att han fick handla sitt lördagsgodis osv. Nu två år senare så sköter han det fläckfritt, planerar sitt godisköp genom att fundera under veckan vad han vill handla på fredagen.

Han sparar självmant en slant av totalsumman varje gång. Han köper även lite aktier(mitt intresse smittar av sig) I företaget som han känner igen (McDonald, Coca cola osv).

Jag tror den grunden kommer bestå in i vuxenlivet eftersom det redan nu går på automatik.

Det där låter som vanligt ögontjäneri. Liksom att barnen bäddar sängen varje morgon de bor hemma och slutar första veckan de flyttar hemifrån.

Bra att de fått kunskapen men det går inte att programmera en personlighet i telningarna.

Ta med honom på en bilsemester från helvetet där ni måste spara på ALLT! Gå upp kl 0300 för att ta en 100 lapp billigare båt, ostmackor på grovbröd hela vägen ner till södra Frankrike. Bo i tält, tältet trampas i kras av kossor. Ni måste sova i bilen osv osv osv. När han skriker rakt ut kan du säga: “Tänk så mycket lättare allt blir när man har pengar.”

Han kommer bli bättre på att hantera pengar. Garanterat.

Fan jag borde skriva en bok! :grin: