Lära barn om aktier, lämplig

Försöker introducera nära och käras barn till aktier, vid vilka åldrar kan man börja? Har ni några bra youtube filmer eller liknande på svenska?

Min äldsta som är 13 fick 7500 i en ISK som får placeras fritt. Sedan så använder vi utfallet till att resonera och lära oss.

// Per

1 gillning

Hej Henrik,

Skulle säga att det bästa du kan göra om du vill introducera barn till aktier, är att ge dom ett medlemsskap i Unga Aktiesparare och där igen gå oberoende utbildningar inom aktier och sparande. Utbildningar som börjar från att man inte kan något alls till mer avancerade.

Är absolut partisk då jag själv är idéellt engagerad i förbundet, men det är just vad det är, ett idéellt förbund som utbildar om aktier och sparande :slight_smile:

Om man är medlem så finns det klipp motsvarande över 10 timmars material att ta del av via hemsidan :slight_smile:

3 gillningar

Bästa är att lära barn spara i globala indexfonder. Det behöves inga kurser och riktigt smidigt. Majoriteten som köper rena aktier brukar inte slå index långsiktigt. Majoriteten underpresterar index. Då är det lätt gratis riktigt bra kurs man ordnar hemma med barnen . Globala indexfonder eller billiga fond robotar :+1::grin:. Det behövs inga medlemskap eller något sådant :joy:.

Fortfarande den kunskapen om privatekonomi och sparande generellt är otroligt mycket mer värd än att berätta för någon om hur man startar ett sparande och sedan lämnar en där.
Att just få förståelse för vad pengar är och hur ränta-på-ränta fungerar bygger en grym grund om en ekonomisk kunskap som sedan varar livet ut :slight_smile:

Sedan det som handlar om just rena aktier behöver man inte lyssna på om man inte känner att det är intressant.

Men det saknas verkligen ett ämne i skolan som just är privatekonomi, unga blir lämnade efter en lång skolgång utan just denna kunskapen. Flyttar sedan hemifrån och ska börja betala räkningar och förhandla med banker och förstå alla finanstermer dom pratar om.
Bara att fråga 100st 15-åringar om vad ränta egentligen är, tror du kommer bli chockad av resultatet :slight_smile:

2 gillningar

Ämnet finns med i grundskolan och heter nu för tiden Hem och konsumentkunskap. Behövs ingen aktiekunskap för att lära sig grundläggande privatekonomi? Vad ränta är för något ingår ju att lära sig i matematiken? Problemet är väl snarare att majoriteten av tonåringarna hellre vill bli influensers :slight_smile:

1 gillning

Jag har försökt att få min kollega att introducera sin sjuåriga son till investeringar (givetvis bara de mest grundläggande delarna, exempelvis lära honom hur ränta-på-ränta fungerar). Ungen är ekonomiskt intresserad men problemet är att min kollega tycker att det är ett sjukt tråkigt ämne.
Dessutom finns det folk som går kurser i aktier med sina barn för att de ska kunna ha det som en mysig “familjegrej”.

Min poäng är att intresset är viktigare än åldern. Om du bara vill lära barnen om ekonomi och de inte tycker om siffror och grafer kanske företagande är av större intresse (sälja leksaker eller liknande).

Vem har sagt att det endast ges ut aktiekunskap i det jag föreslog?:sweat_smile:

Finns ett antal timmar av utbildning kring privatekonomi, samt fonder och hur dom är uppbyggda. Vad är ett index? Vad är ett aktiebolag?

Detta är just kunskap som personer frågar om vardagligen på denna bloggen🙂

Det enda jag kan hänvisa till är att i de utbildningarna inom privatekonomi jag håller för ungdomar så är detta väldigt vanliga frågor, som dyker upp på varje utbildning. Då är det oftast personer mellan åldrarna 15-25 år som ändå har tagit steget och är intresserade av att lära sig.

2 gillningar

Var väl mest detta citatet jag fastnade på. I läroplanen står det att dom ska lära sig föjande:

Konsumtion och ekonomi

• Ungas ekonomi, sparande och konsumtion.
  • Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.
  • Jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris.
  • Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang.
  • Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.
  • Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
  • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.

Så i den bästa av världar borde alla som klarat 9an med godkända betyg klara av att ha en privatekonomi och månadsspara i en global indexfond ^^
Men man vet ju av erfarenhet att det var roligare att kasta suddigum på varandra än att gå på hemkunskapen. Så kan bara tänka mig hur det är nu med iPhones i klassrummet. Men man kan ju iaf inte klandra Skolverket och samhället för att dom inte har gett dom chansen att lära sig i alla fall.

1 gillning

Jag vill minnas att även om vi gick igenom det mesta, eller till och med allt, som det står att vi ska kunna av i din lista så var det väldigt utspritt mellan ämnena. Jag är visserligen 23 nu, men när jag gick i 9:an för åtta år sedan (om jag har räknat rätt) så fick vi lära oss lite av det på hemkunskapen, lite av det på SO:n och lite på matten. Dessutom så tror jag inte ens att vi fick lära oss det på ett och samma läsår. Det blev liksom aldrig en röd tråd av det hela.

Så det där med att det fattas (eller i alla fall fattades) ett dedikerat privatekonomiskt ämne stämmer väl enligt min erfarenhet. Personligen så hade jag helst haft en lättare genomgång av det i 9:an och en mer avancerad kurs på gymnasiet när det börjar bli mer aktuellt för de flesta att klara sig på egen hand.

Var väl lite hård i mitt uttalande att det ”saknas”, däremot har jag själv haft det i min läroplan och jag hade nästintill noll kunskap om just ekonomi när jag slutade 9:an. Kan inte själv nämna en lektion när vi pratat om det som står om ekonomi i beskrivningen om Hem och konsumentkunskapen.

Men jag kanske va en sådan där person som ”kastade suddgummi”:sweat_smile::man_shrugging:t2:

Det jag däremot kommer ihåg från just de lektionerna är matlagande, det va de Mycke av!
Kan nog skilja sig stort mellan lärare och lärare, även om det står i läroplanen så kan det tas upp på olika sätt.

Nä fy, kan inte vara lätt att vara lärare i grundskolan nu🙈

Håller helt med!

För egen del så fick vi ingen som helst information om ekonomi under något steg av min skolgång. Därav så har jag börjat lära min son om aktier och hur pengar fungerar genom att ge honom 200:- i månaden till att spara eller köpa en av tre föreslagna aktier som kan vara av intresse. Det mest har blivit rätt så “dyrt” så det räcker inte så långt. Men han har köpt företag som han känner igen eller kan tycka vara intressanta, säg Blizzard för att han spelar WoW eller Ålandsbanken för där kommer några släktingar ifrån.

1 gillning

Ja, men det var ju smart att välja ut tre som han i sin tur får välja från! Den iden ska jag sno! Försöker i sann Bolmesson-anda introducera sonen tidigt så han kan få upp ett intresse. Så det inte blir som för en annan, att det tog 47 år att inse ränta på ränta grejen… Men har tyckt det varit svårt hur man ska få honom att välja när det finns en uppsjö.

Tänk på saker som man ser i verkligheten, säg Bilia kanske (om man har en Volvo som alla andra…), Cloetta, Nokia, Skistar, Paradox, Kopparbergs, ICA eller kanske bara Volvo AB. Finns massor fler som Disney, Tesla och Microsoft men det är rätt så mycket pengar…

1 gillning

Jag skulle säga att det knappt spelar någon roll om det finns med i läroplanen eller inte, sån kunskap får man hemifrån av föräldrar och/eller andra typer av influencers. Min egna influencer var Farbror Joakim i Kalle-tidningen som damp ner i brevlådan varje fredag hemma hos oss på 80-talet. Trots att farsan jobbade på bank hade vi inget sparande hemma, utan jag skötte mitt sparande själv och likt von anka räknade jag pengarna från pengalådan jag hade gömt på rummet.

Då och då satte jag in pengarna på banken om det uppgick till över 1000 kr. Minns hur stolt jag var när jag hade 10000 kr på banken när jag var 10 år. Tyvärr sparande mina föräldrar inget till mig mer än veckopengen på 20 kr jag fick när jag började skolan. Sen fick jag några hundralappar på födelsedag, påsk och jul av snälla släktingar. Köpte nästan aldrig nåt, ville ju bli lika rik som von Anka.

Jag tillhörde de som tyckte hemkunskap var kul, men merparten i klassen var nog mer åt “kasta suddigum”-hållet. Hade mina föräldrar varit mer intresserade hade det nog varit lite annorlunda. Tyvärr fanns det inget intresse där, trots att farsan jobbade på bank. De hade inget som helst sparande mer än kanske 30000 kr som rök under -91 när det blev 500% ränta på bolånet och morsan blev arbetslös. Då rök även mina 10000 kr sparade på banken kan tilläggas. Huset gick inte att rädda ändå utan såldes till underpris. Det blev hyreslägenhet. Ganska tragiskt men det var en oerhört tuff tid för många, minns att hela villaområden blev tomma på folk som hade byggt precis innan kraschen och inte klarade av att betala lånen.

/H

2 gillningar

Tack, mycket bra förslag på aktier :blush: