Jag sitter och försöker motivera min systerson, 11år, att börja spara/investera och det är inte alltid helt lätt
Svårast tycker jag det är att lägga det på rätt nivå…
Kom att tänka på att det kanske skulle kunna vara ett tips/önskemål till bloggen, ett avsnitt för barn. Vet att du @janbolmeson och er dotter verkar ju ha kläm på det här så tänkte att du och Caroline säkert har mycket bra tips på hur man kan göra. Hur gör ni andra?
Freja är ju 10 år, så än så länge gör vi att varje gång hon vill ha något (=varje sådant tillfälle är ju ett lärotillfälle) så säger vi att 1/3 får hon jobba ihop själv, 1/3 kommer från hennes aktier och 1/3 kommer från oss. På så sätt blir det verkligt varje gång man köper Lego eller liknande. Sedan om det inte är helt sant spelar ju lite mindre roll just nu (=vi säljer inte av aktier för 1/3 från aktier, utan vi “låtsas” att det är utdelning t.ex.)
Sedan köper vi “månadens aktie”, men det är ju ett samtal på 2-3 minuter. Typ att hennes aktier tjänar pengar åt henne och vilken hon vill ha. Så tar vi saker i henes värld. Typ som Disney, nu när hon kollar mycket på Disney+.
Så jag brukar försöka tänka på det som att “försöka fånga lärotillfället” på hennes villkor. Dvs än så länge inga powerpoint-presentationer eller liknande. Igår fick hon för första gången klicka på Avanza-appen, efter att vi pratat om aktier i flera år. Och då var det ändå bara “tryck på köp”-knappen.
Jag har en vän som gör på följande vis med sin 10-åring.
Han har en månadspeng, osäker på belopp, men låt oss för exemplet säga 500 kronor. Då har han sagt till sin son, att för varje krona du sparar i denna fond (indexfond givetvis) så kommer jag (föräldern) att sätta in lika mycket.
Det vill säga, sparar grabben 200 kronor i fonden, så sätter föräldern in 200 till.
Reglerna är dock att denna fond måste vara orörd tills barnets 18-årsdag.
Kan det vara något kanske?
Edit, såg nu att det var din systerson, så det är förmodligen inte du som är den som ger barnet pengarna. Men men, jag tycker idén i stort är rätt fiffig då det motiverar barnet att spara.
Bra tankar hörni! Jag har funderat mycket på hur man på ett bra sätt förklarar börsen och vad aktier är? Att bara köra : små delar av ett företag Bla bla bla… känns inte så inspirerande.
Har ni nån bra liknelse man skulle få låna? Du, @janbolmeson, brukar ju alltid ha nån bra liknelse i bakfickan
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
5
Kan du låtsas att du har ont om pengar en begrānsad tid och låta barnet fa havregynsgröt morgon, middag, kväll sa kommer nog barnet bli valdigt hotiverat att spara och investera. ^^
Jag minns nar min mamma sa att jag skulle plocka latt lösgodis, typ sockerbitar och skumbananer fõr det skulle bli billigare. Bara en av 100-tals påhitt fõr att pengarna skulle rãcka lãngre.
Jag vill ha så stark ekonomi att jag slipper sanna påhitt och på något satt ska jag göra mina framtida barn ekonomiskt kloka. Jag kanske lajvar ihop ett scenario dar vi ar fattiga en tid for att barnet ska kanna hur det kanns och aldrig, aldrig mer vilja vara fattig.